Code Center

تبلیغات

بدون نظر

هاست ارزان با سی پنل


بررسی خلاقیت در معماری و تولید معماری ایرانی اسلامی

بدون نظر

بررسی خلاقیت در معماری و تولید معماری ایرانی اسلامی

به گزارش تسنیم؛ سیزدهمین نشست از سلسله نشستهای معماری باهدف طراحی الگویی جامع در معماری وشهرسازی با حضور معماران و صاحب نظران در این حوزه برگزار می‌شود.

این نشست با حضور؛ مهندس وحید اشراقی- فارغ التحصیل تکنولوژی معماری از دانشگاه تهران ومعماری دیجیتال از مدرسه معماریAAلندن، مهندس محسن مریزاد -فارغ التحصیل تکنولوژی معماری از دانشگاه تهران ومعماری هوشمند از مدرسه IAAC اسپانیا، مهندس مبشر نکوئی فارغ االتحصیل تکنولوژی معماری از دانشگاه تهران ومعماری دیجیتال از سوئیس، مهندس مهران حق بین فارغ التحصیل معماری هوشمند از مدرسه IAAC اسپانیا، مهندس مهران داوری فارغ التحصیل معماری هوشمند از مدرسه IAACاسپانیا، مهندی زوبین خبازی – استاد دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
همچنین در این نشست، دکتر امیر محمدخانی رئیس بنیاد معماری انقلاب اسلامی مدیریت نشست را برعهده دارند.

این نشست، سیزدهمین نشست از سلسله نشست‌های بنیاد معماری انقلاب اسلامی است که خلاقیت در معماری وتولید معماری ایرانی – اسلامی را یکشنبه ۷ دی ماه در سالن هراتی حوزه هنری مورد بررسی قرار می‌دهد.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت www.adap.ir، و یا www. tarfa.ir مرا جعه نمایند.


نگاهی به سه نمایش حاضر در سوگواره خمسه

بدون نظر

نگاهی به سه نمایش حاضر در سوگواره خمسه

به گزارش تسنیم؛ سوگواره خمسه با اجرای آخرین نمایش‌هایش پایان یافت تا یکشنبه هفتم دی ماه برگزیدگان خود را بشناسد. از همین رو در این یادداشت نگاهی به چند نمایش اجرا شده در روزهای آخر این سوگواره داریم.

نمایش «واقعه‌خوانی روز سی‌ام صفر» نوشته فرهاد ارشاد و به کارگردانی برکه فروتن داستان نریمان، طبیب هوادار علی بن موسی رضا (ع) است که شبی مردی بیمار به خانه او می‌آید. مرد داستان احوال خود را برای نریمان بیان می‌کند و از کینه‌اش به امام رضا (ع) بابت عشق به خیزران، همسر امام می‌گوید. نریمان با وجود حس نفرت تصمیم می‌گیرد او را درمان کند؛ ولی مرد می‌میرد و پیش از مرگ از نریمان می‌خواهد از خیزران حلالیت بطلبد. از آن سو نریمان اعتراف می‌کند که به تهدید مامون عباسی، سمی به او داده است که هیچ پادزهری ندارد و از دخترش می‌خواهد تا از خیزران حلالیت بطلبد.

نمایش‌نامه «واقعه‌خوانی روز سی‌ام صفر» هیچ ویژگی خاصی ندارد که بتوان آن را از آثار دینی اجرا شده در این دو ماه برجسته ساخت. دیالوگ‌های به شدت در‌‌ همان زبان ساختگی غوطه می‌زند. نویسنده مدام سعی کرده است به قول معروف قلمبه سلمبه حرف بزند. جملات شکسته و به شدت درگیر با کلمات خاص فهم، قرار است وجوهی ادبی به دیالوگ‌ها ببخشد.

نمایش‌نامه فرهاد ارشاد داستان خوبی دستمایه اثر خود می‌کند؛ ولی فرم روایی آن همچون دیگر آثار حوزه تئا‌تر دینی به خاطره‌گویی ختم می‌شود. هیچ تصویری از وقایع ذکر شده وجود ندارد و مرد گنهکار آنچه کرده تنها بیان می‌کند. به همین واسطه شخصیت‌پردازی، کشمکش و انگیزه‌ها به هیچ عنوان درک نمی‌شود و با توجه به خاطره‌گویی شخصیت‌ها، مخاطب مجبور است به شکل قراردادی رویداد‌ها را بپذیرد.

برکه فروتن با متن کار خاصی انجام نداده است. حضور کارگردان را می‌توان تنها در قسمت رقص و حرکات طراحی شده آن حس کرد. فروتن حرکات فرمش را شبیه به یک مراسم آیینی طراحی کرده است که با موسیقی دمام و سنج هدایت می‌شود. اجرای این حرکات در ابتدای نمایش هیجان ویژه‌ای به اثر می‌دهد. موسیقی تند و محرک به همراه حرکات تند اجراگران مخاطب را به وجد می‌آورد؛ ولی با شروع نمایش تمام آن هیجان فروکش می‌کند. در ادامه اگرچه باز مخاطب دو قسمت حرکات موزون دیگر را تماشا می‌کند؛ ولی دیگر غافلگیر نمی‌شود چون کاملاً دو بخش نمایش از یکدیگر جدا هستند و هیچ سنخیتی با هم ندارند.

در مجموع باید گفت نمایش «واقعه‌خوانی روز سی‌ام صفر» ایده به ثمر ننشسته‌ای در نمایش‌نامه و شکاف در ایده‌های اجرایی یک کارگردان است.

نمایش «دونه کفترم نذریه» کاری از کاوه مهدوی داستان کبوتر حرمی است که در پی آشنایی با کبوتری دیگر به برادرش خبر اتفاقی ناگوار می‌دهد. برادر تمام کبوتران حرم را به رفتن ترغیب می‌کند و خود می‌ماند تا در عاشورایی خونین کنار حبیب خود بماند.

کاوه مهدوی واقعه انفجار عاشورای حرم امام رضا (ع) را دستمایه اثر خود کرده است؛ اما نمایش او یک غافلگیری در میان دیگر آثار نمایشنامه محسوب می‌شود. او نه با آه و ناله و گفتاری ثقیل که با زبان طنز و اجرایی کمیک، تلخی وقایع رخ داده را برای مخاطب به تصویر می‌کشد.

ایده داستانی با توجه به موضوع عشق دو کبوتر، فضایی فانتزی به اثر می‌بخشد. مهدوی با درک این نکته از یک اجرای واقع‌گرا فاصله می‌گیرد و نمایش سیال ارائه می‌دهد. پودس‌های متحرک نمایش او، صحنه کوچک و صلب تالار محراب را تبدیل به صحنه‌ای شناور می‌سازد که اجراگرانش هر دم از آن بالا و پایین می‌پرند. حرکت مدام بازیگران همراستا با واقعیت کبوتر بودن آنان است.

اما موفقیت اجرای کاوه مهدوی را باید در شروع آن جستجو کرد. نمایش با پخش چای توسط بازیگر نقش اول آغاز می‌-شود. وی از صحنه خارج می‌شود و با سینی چای به میان تماشاگران می‌آید و از آنان پذیرایی می‌کند. سپس در نقش یک میزبان با میهمانان خود وارد مکالمه می‌شود. احوالپرسی می‌کند و موضوع ویژه‌ای را وسط می‌کشد و آنان را به مشارکت می‌طلبد. شوخی می‌کند و با توجه به توانایی خوب فرامرز قلیچ‌خانی – بازیگر نقش اول – در پاسخ‌ها از طنز خوبی استفاده می‌کند. مکالمه آرام آرام تبدیل به خود نمایش می‌شود. کاوه مهدوی اجرایی بدون واسطه را انتخاب کرده است تا به فضای کمیک اجرایش کمک شود. با فرو افتادن حجاب میان مخاطب و صحنه، تماشاگر راحت‌تر با اثر ارتباط برقرار می‌‌کند. ریشه این گونه اجرا را باید در تجربه تئا‌تر خیابانی این گروه نمایشی جستجو کرد. در واقع «دونه کفترم نذریه» اجرایی خیابانی است.

دلایل دال بر این مدعا شیوه نور‌پردازی است که مهدوی برای نمایشش انتخاب کرده است. او به نور سالن تکیه نمی‌کند و نورپردازان اجراگر خود را روی صحنه دارد. استفاده از آکسسوار نیز منطبق با روش‌های مرسوم در تئا‌تر خیابانی است. بازی مستقیم قلیچ‌خانی – که خود از فعالان شاخص تئا‌تر خیابانی است – مهم‌ترین مولفه خیابانی بودن اثر است.

مهدوی نمایشی سرزنده و بشاش، محرک و پر جنب و جوش، با داستانی که از فضای کمدی به یک تراژدی دردناک برای مردم ایران سوق پیدا می‌کند، به روی صحنه برده است. تلخی واقعه به سبب حرکت از کمدی به تراژدی، به اثر گزندگی دوچندانی می‌بخشد و چیزی جز سکوت به مخاطب اعطا نمی‌کند.

«اسب‌های سرکش» نوشته و به کارگردانی علی محمد رادمنش داستان سه شخصیت صادق، زینب و حسین است. حسین، برادر زینب دلبسته اسب سفید صادق، همسر زینب است. وی که معین البکا تعزیه روستاست می‌خواهد از اسب به عنوان ذوالجناح استفاده کند. صادق که شمرخوان تعزیه است مخالفت می‌کند و شرط دادن اسب را تنها دادن نقش حر ریاحی به وی می‌داند. حسین با این شرط مخالف است. کشمکش میان این دو دوست قدیمی موجب سر باز کردن کینه‌ای قدیمی می‌شود. اسب به سبب اشتباه حسین در آستانه مرگ است و زینب غمگین از این حادثه مقتل اربعین می‌خواند.

رادمنش با کمک از عناصر تئا‌تر مذهبی همچون تعزیه، مقتل، عاشورا، اربعین و… بستری برای خلق یک ملودرام آماده می‌کند. زبان در نمایشنامه رادمنش نقش مهمی ایفا می‌کند و ظرافت آن در بهره‌گیری از لهجه کرمانی است که خود بدان مسلط است. با توجه به موقعیت مکانی اجرا (تهران) میان اثر و مخاطب گاهی اوقات فاصله ایجاد می‌شود و باید اعتراف کرد برخی از لغات و جمله‌ها قابل تشخیص نیستند. البته این خلا به سبب کارکرد ویتگنشتاینی تئا‌تر در حوزه بازی‌های زبانی تا حدودی برطرف می‌شود و تماشاگر به کشف قراردادهای این بازی پی می‌برد.

نمایش‌نامه کشمکش‌های مناسبی برای خلق یک درام در دست دارد. کشمکش میان صادق و حسین به عنوان کشمکش اصلی که منجر به کشمکش آن دو با زینب می‌شود، کشمکش صادق با خود در مقابل کشمکش حسین با خود. این مساله فضایی کنشمند برای خلق یک درام فراهم می‌کند که رادمنش در اجرا از آن به خوبی بهره می‌برد. نمایش ریتم مناسبی دارد و کمتر ضرباهنگش سقوط می‌کند. در مقام کارگردان سعی کرده است اثر همواره هیجان‌انگیز باشد و تماشاگر را سرحال نگاه دارد.

ولی رادمنش در انتخاب نشانگان و بکارگیری این مدلول‌های ضمنی افراط کرده است. برای مثال مشخص نیست در یک روستای کرمانی چرا باید ظرف آب این گونه از سقف آویزان باشد و آن زره و زنگوله‌ای که تنها حسین آن را به صدا درمی-آورد قرار است استعاره‌ای از چه باشد. دانه درشت‌ترین مدلول نیز سرخ شدن آب توسط حسین است که مشخص نیست علت چیست و چرا این سرخی آب – با وجود سرخ ماندنش تا انت‌ها – چه کمکی به پیشبرد و یا خلق موقعیت دراماتیک دارد.

قابل نقد‌ترین رفتار کارگردان در نمایش شاید این باشد که از ابتدای نمایش حسین دستانی سرخ رنگ دارد، سپس دستش را در آب می‌کند تا بواسطه رنگ سرخ کف دستش آب سرخ شود و باز هم این دست سرخ است. بی‌شک بازیگر دستش به رنگ آغشته است تا آن نمای خونین خلق شود؛ ولی سوال این است که آیا لازم بود از ابتدا دست این بازیگر رنگی باشد و این سوال برای مخاطب شکل گیرد که چرا باید کف دست این شخصیت به این اندازه سرخ باشد.


خاکسپاری صادق ماهرو در آلمان / بازخوانی یک گفت‌وگوی قدیمی

بدون نظر

خاکسپاری صادق ماهرو در آلمان / بازخوانی یک گفت‌وگوی قدیمی

به گزارش ایسنا؛ فرزند این هنرمند فقید گفت: پدرم ۱۵ سال بود که مبتلا به تومور مغزی بود و طی هفت بار مورد عمل جراحی قرار گرفت که در آخرین عمل دچار سکته مغزی شد و در ۱۱ ماه اخیر در کما بود.

وی ادامه داد: روز گذشته پدرم از دنیا رفت و طبق وصیت خودش در کنار مادرم دفن خواهد شد.

صادق ماهرو اردیبهشت ۸۶ در یکی از سفرهایی که به تهران داشت در تنها گفت و گوی تفصیلی اش مقابل خبرنگار سینمایی ایسنا نشست و از سالها حضورش در عرصه دوبلاژ سخن گفت که به بازخوانی آن می پردازیم.

صادق ماهرو از مدیران دوبلاژ و گویندگان پیشکسوت در سوم فروردین ماه ۱۳۱۸ در تهران متولد شده و از ۱۸ سالگی، فعالیت هنری‌اش را با تئاتر و سپس به طور جدی با دوبله آغاز کرده و در پیش از ۴۰ سال حضورش در این حرفه، تیپ‌های ماندگاری را صداپیشگی کرده است و «گوریل انگوری» با صدای او هنوز در ذهن‌ها باقی است.

اسناگلپوس، کوییک درا مکگرا، اما دارلینگ (یوگی و دوستان)، داروغه ناتینگهام ( رابین هود)، دالتون‌های بازنده(لوک خوش شانس)، خرس (کتاب جنگل)، تلی ساوالاس ( هنگ جانبازان)، جک اوهالوران (خداحافظ زیبای من)، وارن اوتس (این گروه خشن)، شیرعلی قصاب (دایی جان ناپلئون)، غول (حسن کچل)، سرکار استوار (مجموعه فیلم‌های صمد) و پدر هند (محمد رسول‌الله«ص») از دیگر کارهای اوست.

ماهرو در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرنگار سینمایی ایسنا از تاریخچه شفاهی دوبله سخن گفت.

  • آغاز فعالیت هنری با تئاتر

من فعالیتم را از ۱۸ سالگی به عنوان بازیگر در تئاتر پارس به مدیریت رضا همراه شروع کردم و به اتفاق مرحوم عزت‌الله مقبلی متن‌هایی را در آن جا اجرا می‌کردیم و افرادی مثل رضا شفیع، ملکه رنجبر، مینو شفیع و عارفان از هم‌دوره‌های ما در تئاتر بودند. از تئاتر‌هایی هم که حضور داشتم می‌توانم به «مرد ماهیگیر» اشاره کنم که من نقش مشعرالشعرا را بازی می‌کردم و مقبلی نقش سلطان را داشت و یا تئاتر «شعله من» به کارگردانی صمد صبایی که من نقش پروفسوری را بازی می‌کردم.

  • ورود به دوبله

کار دوبله را از سال ۱۳۳۵ آغاز کردم شخصی به نام موسیو هایمن در یکی از اجراهای ما در تئاتر پارس حاضر شد و از من و «مقبلی» برای کار دوبله دعوت کرد. ما آن موقع نمی‌دانستیم دوبله یعنی چه؟ همان شب به استودیو «اطلس فیلم» در خیابان نادری رفتیم و کارمان را شروع کردیم و نخستین کارم هم یک فیلم هندی بود که به جای پدر راج‌کاپور صحبت کردم. همان شب اولی که در دوبله حضور پیدا کردیم ۱۵۰ تومان در پاکت گذاشتند و به ما دادند و برای ما که از تئاتر شبی ۵ تومان می‌گرفتیم، پول زیادی بود. با آن پول یک پالتو خریدم.

  • دوبله فیلم‌های هندی و روسی

با تمرکز روی کار دوبله به صورت حرفه‌ای آن را ادامه دادم. آن موقع تاجی احمدی، هوشنگ مرادی، ناصر ملک‌مطیعی و تقی ظهوری از افرادی بودند که کار دوبله می‌کردند و هنوز به عنوان بازیگر وارد سینما نشده بودند. کم‌کم فیلم‌های هندی داشت جای خودش را باز می‌کرد و در کنار آن فیلم‌های مطرحی هم از روسیه بود که ما آن را دوبله می‌کردیم؛ از جمله «فاطیما» که با فریدون سقفی کار کردیم . دو خوان در فیلم بودند که یکی را نصرت‌الله محتشم و دیگری را من گفتم. همزمان با دوبله چون دوره لابراتوار دیده بودم. صبح‌ها هم در لاراتوار شیر پاستوریزه کار می‌کردم تا این که مجبور شدم به سربازی بروم و ۲ سال فاصله‌ای بین من و عشقم که دوبله بود افتاد.

  • تیپ‌های ثابت

بیشتر فعالیتم، دوبله فیلم‌های ایرانی بود و از تیپ‌های ثابتی که آن موقع می‌گفتم سرکار استوار و ابرام گوسفندی در مجموعه فیلم‌های صمد و هم‌چنین نقش‌هایی که آرمان با گویش ارمنی صحبت می‌کرد بود که آن را در مجموعه «مدار صفر درجه» هم تکرار کردم. حبیب‌الله بلور هم از کسانی بود که من در فیلم‌ها جایش حرف می‌زدم. در فیلم‌های خارجی هم تلی ساوالاس را از نخستین فیلمش که «دوازده مردخبیث» بود من می‌گفتم. چارز برانسون در «فرار بزرگ» و «هفت دلاور»، جک هدم در «ریولوگو»، آکین تامیروف و اولین فیلم لی مارتین در ایران از دیگر افرادی بودند که به جایشان صحبت کردم.

  • دوبله کارتون

علاقه زیادی به دوبله کارتون داشتم و به جرات می‌گویم ۸۰ درصد کارتون‌های قدیمی را من دوبله کردم که در اکثر آن‌ها مدیر دوبلاژ هم بودم، از موفق‌ترین آن‌ها که هنوز هم از آن یاد می‌شود «گوریل انگوری» است که من گوریل را گفتم و اصغر افضلی به جای انگوری حرف زد. سر کارتون «قصه جنگل» هم ابوالحسن تهامی من را صدا زد و خواست جای خرس صحبت کنم و گفت صدایی بگذارم که با آهنگی که می‌خواند یکی باشد و در نهایت آن هم کار خوبی شد.

برای دوبله کارتون‌ گوینده‌هایی باید باشند که به درد این کار بخورند و بتوانند تیپ‌های مختلف را خلق کنند آن موقع کارتون‌های «هانا باربرا» در سطح بالایی بودن که من جای تک‌تک شخصیت‌های کارتونی‌اش مثل «امادارلینگ»، «کوییک درا مک‌گرا» و «بابالویی» با تیپ‌های مختلف حرف می‌زدم و بعد از مدتی تمام این شخصیت‌ها در «یوگی و دوستان» جمع شدند و من مدیریت آن کار را عهده‌دار شدم. دیدم نمی‌توانم همه رل‌های قبلی را با هم بگویم و سه نقش که خیلی معروف شده بود و نمی‌شد آن را عوض کرد را خودم گفتم و بقیه را به دیگران سپردم و از آن‌ها خواستم شبیه قبل بگویند. ناصر طهماسب به جای «یوگی»، مرحوم آژیر به جای دستیارش و جواد بازیاران هم به جای «بابالویی» صحبت کردند. بسیاری از کارهایی هم که قبل از انقلاب دوبله کردم در بعد از انقلاب پخش شدند مثل «بل و سپاستین» و «مهاجران» که آنها هم کارهای موفقی بودند.

 

  • مهاجرت به خارج

من سهم کوچکی از هتلی در انگلیس داشتم و در هیات مدیره آن جا انتخاب شدم تا دوره مدیریت هتل را بگذرانم به انگلیس رفتم و در آن جا بودم که انقلاب اسلامی شد و برگشتم تا ۲۱ سال پیش ایران بودم و دوباره به آلمان رفتم و در آن جا ساکن شدم که سه سال پیش همسرم فوت کرد و از آن به بعد بین ایران و آلمان در رفت و آمد هستم و دیگر نه مال این جا هستم و نه مال آن جا. هنگامی هم که به ایران می‌آیم بعضی از دوستان لطف دارند و می‌خواهند صدای کلفت من در فیلم‌هایشان باشد و دعوت به کار می‌کنند. در آلمان هم اقدام به کار دوبله کردم اما نشد انجمن آن ها آن قدر محکم وعالی است که نمی‌توان وارد شد، حتی گفتم نقش‌هایی که لهجه دارد را به من بدهید، گفتند ما خودمان این کارها را می‌کنیم البته اسمم را نوشتند و آدرس گرفتند که اگر نیاز داشتند تماس بگیرند که از آن زمان ۱۰ سال می‌گذرد. آن جا کارهای خیلی زیادی دوبله می‌شود و کانال‌های زیادی دارند که کارهای دوبله شده پخش می‌کنند. در قدیم سریالی را به نام « ۵ دقیقه به آخر» را دوبله می‌کردیم که هر قسمتش ۲ ساعت بود. نماینده‌های دوبلاژ دنیا که یکی از آن‌ها آلمانی بود آمده بودند و تماشا می‌کردند و باورشان نمی‌شد ۱۷ صفحه را دو نفری یک تیک بگوییم. از آن‌ها پرسیدم شما چگونه می‌گیرید؟ گفتند خط خط اما امروز دوبله‌هایشان به دهه ۴۰ ما که دوران طلایی دوبله ایران است رسیده و بسیار عالی شده است.

  • وضعیت امروز دوبله

به نظر من دوبله قدیم خیلی بهتر بود، البته علتش گوینده‌ها نیستند، بلکه سرعت بی‌مورد است که وارد کار امروز دوبله شده است. یکی از دلایل اصلی که دوبله‌ها ضعیف شده‌اند، کم شدن درآمدها و بالا رفتن هزینه‌ها است. من شب عید که دیگر اوج کار است دیدم خیلی از گوینده‌ها بیکار بودند. کسانی هم که کار دارند تند‌تند آن را انجام می‌دهند تا کار جدیدی بگیرند تا بتوانند درآمدی داشته باشند. با وجود این که الان کار بی‌نهایت ساده شده است. قدیم که کار می‌کردیم دستگاهی داشتیم، بنام «لوبر» که فیلم را تکه‌تکه نشان می‌داد و امکان سوختن فیلم هم بود و کار را بسیار سخت می‌کرد، اما امروز امکانات بسیار خوبی وجود دارد و فن‌آوری‌های زیادی شده است. دوبله‌های کارتون هم خیلی خراب شده است و صداها سرجایشان نیستند. البته خود انیمیشن‌ها هم چنگی به دل نمی‌زنند و اصلا قابل قیاس با گذشته که به صورت دستی ساخته می‌شدند نیستند. الان همه آدم آهنی و جنگ و خونریزی شده که آثار مخربی برای بچه‌ها دارد و یک نوع خیانت به آن‌هاست. بچه‌ها هم صمیمانه آ‌ن ها را دوست دارند. به نظر من اسم این‌ها را نمی‌شود کارتون گذاشت و نامش قتلگاه است.

من عاشق کار دوبله هستم و اگر امروز از نوه‌هایم در آلمان جدا می‌شوم و به ایران می‌آیم به خاطر این کار است و اگر هم به آلمان می‌روم به خاطر مزار همسرم است و با آن حرف می‌زنم. وقتی هم که این جا می‌آیم علاوه بر کار دوبله با هم دوره‌هایم بسیار ارتباط دارم و می‌روم و آن‌ها را پیدا می‌کنم و یا سر کار می‌بینمشان. در همین مدت کوتاه چند بار به دیدن عطا‌اله کاملی رفتم ایشان از مدیران دوبلاژ خیلی خوب بودند و با هم خاطرات بسیاری را داریم. از آخرین فیلمهای موفقی هم که در دوبله‌اش شرکت کردم «تحلیلش کن» به مدیریت بهرام زند است. در این سفرم هم چند فیلم برای تلویزیون به مدیریت خانم زهره شکوفنده و محمود قنبری کار کردم، موسسه قرن ۲۱ هم بارها از من تقاضای مدیریت دوبلاژ کرده اما من خیلی خسته‌ام و دیگر حوصله سینک زدن ندارم. آخرین کارم هم مجموعه «مدار صفر درجه» است که مدیریت آنها بهرام زند بر عهده داشت.

  • جامانده از صحبت‌های صادق ماهرو

- تا کنون دوبار به عنوان بازیگر مقابل دوربین ظاهر شدم. یکی در فیلمی از مهدی رییس‌فیروز که به خاطر اینکه باید در صحنه‌ای از طناب بالا می‌رفتم از کار کنار رفتم و دیگری با فریدون مجلسی که نقش کوتاهی را بازی می‌کردم.

- بهروز وثوقی چندسالی بعد از من وارد دوبله شد که گوینده بسیار خوبی بود و از بهترین کارهایش هم «پلیس‌های بین‌المللی مرز نمی‌شناسند» بود تا اینکه از طریق منوچهر والی‌زاده وارد سینما شد.

- برای فیلم «خرقه» از کاملی، خسروشاهی و بهرام دعوت کردم خودم هم سیاه پوست را گفتم بعد از پایان کار جلال صفا رییس دوبله آن زمان گفت: دوبله این فیلم مثل پیانو می‌ماند که هر کدامش یک صدا می‌دهد.

- با علی حاتمی در «حسن کچل» همکاری کردم ومعتقدم او یک دانشمند بود که خیلی می‌فهمید. از من خواست صدایم را برای نقش غول بسازم و بعد هم تلافی کرد واسم من را در تیتراژ، بزرگ بالای گوینده‌های دیگر نوشت.


آتش‌سوزی در یک کشتی ایتالیایی با بیش از ۴۶۰ سرنشین

بدون نظر

آتش‌سوزی در یک کشتی ایتالیایی با بیش از ۴۶۰ سرنشین

به گزارش بی بی سی، کشتی مسافربری “نورمن آتلانتیک” ساعت ۵:۳۰ صبح یکشنبه ۲۸ دسامبر (به وقت محلی) از بندر پتراس در غرب یونان راهی بندر آنکونا در ایتالیا بود که دچار آتش سوزی شد.

گزارش ها حاکی است که این کشتی به پهلو کج شده و به گفته وزیر دریانوردی تجاری یونان، حدود ۱۵۰ نفر از سرنشینان آن سوار بر قایق های نجات از آن خارج شده اند، اما به دلیل وضعیت بد هوا، تنها چند ده تن از آنها توانسته اند به کشتی های دیگر منتقل شوند.

مقامات وزارت دریاداری یونان اعلام کرده که ۲۶۸ نفر از مسافران و ۳۴ نفر از ۵۶ خدمه این کشتی یونانی و ۲۲ نفر از خدمه ایتالیایی هستند.

به دلیل شرایط جوی و وزش بادهایی با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و بارش شدید باران، مقامات یونان عملیات نجات را “بسیار سخت و پیچیده” توصیف کردند.

جیمز رینولدز، خبرنگار بی‌بی‌سی در رم به نقل از رسانه‌های ایتالیا گزارش داده که حریق از پارکینگ خودروها در عرشه این کشتی آغاز شده است.

مقامات یونان اعلام کردند که بلافاصله پس از درخواست کمک از طرف کشتی نورمن آتلانتیک، تمام کشتی‌های نزدیک برای کمک به مسافران راهی منطقه شدند.

نیروی امداد و نجات هوایی و چند هلی‌کوپتر هم برای کمک به حادثه دیدگان در این عملیات شرکت کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از تلویزیون محلی یونان گزارش داده که این کشتی محموله روغن زیتون نیز حمل می‌کرده است.


قانون‌مدارها هزینه رانندگان پرخطر را می‌پردازند!

بدون نظر

قانون‌مدارها هزینه رانندگان پرخطر را می‌پردازند!

به گزارش مهر، در حالی مرگ ‌و ‌میرهای ناشی از حوادث رانندگی در جهان جزو مهمترین دغدغه‌های سیاستگذاران قرار دارد و اقدامات کاهش‌دهنده این مرگ ‌و ‌میرها رو به گسترش است که ایران با وجود وضع قوانین ‌و مقررات‌ مختلف برای بهبود وضعیت رانندگی، همچنان در صدر کشورهای پرتصادف با سرانه بالای کشته و مصدوم قرار دارد.

استاندارد نبودن راه‌ها، عیوب وسایل نقلیه، نادیده ‌گرفتن مقررات و به ‌ویژه خطاهای انسانی در رانندگی، نقش قابل توجهی در افزایش آمار تصادفات دارند. تجارب جهانی نشان می‌دهد که صنعت بیمه با دریافت حق ‌بیمه متناسب با ریسک رانندگان می‌تواند نقش مهمی در اجرای مقررات راهنمایی ‌و ‌رانندگی و جلوگیری از بروز تخلفات و در نتیجه کاهش تصادفات رانندگی داشته باشد؛ نقشی که به ‌نظر می‌رسد در ایران  به اندازه کافی به آن توجه نشده است.

در یک پژوهش انجام شده از سوی پژوهشکده بیمه با نگاهی به تجارب جهانی و مبانی نظری، عوامل و مؤلفه‌های مؤثر در نرخ‌گذاری بیمه‌های اتومبیل را در سه گروه مهم ویژگی‌های فردی راننده، ویژگی‌های خودرو و کاربری خودرو، شناسایی و طبقه‌بندی شده است.

در این پژوهش، از تجارب حدود ۲۰ کشور جهان جهت بررسی عوامل مؤثر در تعیین حق‌بیمه اتومبیل استفاده شده است که این عوامل به تفکیک ویژگی‌های فردی راننده، ویژگی‌های خودرو و کاربری خودرو در جدول آمده است:

مطالعه نحوه نرخ‌گذاری در کشور حاکیست که در ایران عمدتاً ویژگی‌های خودرو و کاربری آن (به ‌صورت ناقص) در نرخ‌گذاری مدنظر قرار می‌گیرند و در عمل ویژگی‌های بسیار مهم فردی راننده در‌نظر‌گرفته نمی‌شود.

در ‌حال ‌حاضر عوامل مؤثر در تعیین حق ‌بیمه شخص ثالث اتومبیل در ایران میزان تعهدات (جانی، مالی و حوادث راننده)، مدت بیمه، کاربری خودرو، تخفیفات و جرایم، تعداد سیلندر در خودروهای سواری و موتور‌سیکلت‌ها، ظرفیت حمل مسافر در خودروهای مسافربری و ظرفیت حمل بار در خودروهای بارکش است.

این نحوه نرخ‌گذاری موجب شده است که افراد کم‌ریسک، حق‌ بیمه بیشتری در مقایسه با حق‌ بیمه عادلانه متناسب با ریسک خود پرداخته و از‌ سوی‌دیگر افراد پر ریسک، حق ‌بیمه کمتری در مقایسه با حق‌بیمه عادلانه متناسب با ریسک خود بپردازند. از این رو به اعتقاد کارشناسان، نرخ‌گذاری بیمه شخص ثالث در کشور، عادلانه و منصفانه نبوده و بسیاری از افراد که کمتر از خودروی شخصی استفاده می‌کنند و طبیعتا کمتر حادثه‌ساز هستند و همچنین افرادی که با رعایت احتیاط در رانندگی، ریسک بسیار پایینی دارند، هزینه‌های ناشی از رانندگی غیرمحتاطانه و عدم رعایت قوانین توسط رانندگان پرریسک را می‌پردازند.

بر این اساس، بازنگری در ضوابط نرخ‌گذاری و لحاظ نمودن تمامی مؤلفه‌های مؤثر بر ریسک و ارائه نرخ‌های عادلانه متناسب با سطح ریسک افراد که منجر به کنترل ریسک و کاهش رفتارهای نابهنجار رانندگان پرخطر ‌شود، می‌تواند نقش برجسته‌ای در کاهش ضریب خسارت این رشته بیمه‌ای داشته باشد.


پادرمیانی کیم‌ دات‌کام برای نجات پلی‌استیشن و ایکس‌باکس از دست هکرها

بدون نظر

پادرمیانی کیم‌ دات‌کام برای نجات پلی‌استیشن و ایکس‌باکس از دست هکرها

به گزارش تک‌تایمز، کیم دات‌کام با اعلام این خبر در نمایه توییتر خود اعلام کرده چون می‌خواهد در تعطیلات سال نو میلادی از ایکس‌باکس خود استفاده کند به هکرهایی که شبکه کنسول ‌های پلی‌استیشن و ایکس‌باکس را هک کرده‌اند در ازای توقف حملات سایبری به این دو شبکه کامپیوتری، سه هزار اکانت نامحدود و مجانی سرویس اشتراک فایل مگا پیشنهاد می‌دهد.

دقیقا یک روز بعد از اعلام این خبر توسط کیم دات‌کام حملات سایبری به شبکه ایکس‌باکس و پلی استیشن متوقف شد و وی با ارسال یک پست دیگر در توییتر از اعضای گروه هکرهای مارمولک (Lizard Squad) برای توقف حملات تشکر کرد و گفت که سه هزار اکانت مجانی برای اعضای آن ساخته ‌است.

اعضای این گروه هکرها نیز با ارسال یک پست در نمایه توییتر خود که به نام @LizardMafia فعالیت می‌کند از کیم دات کام به عنوان فردی صلح طلب تشکر کرد و اعلام کرد که در آینده هیچ حمله‌ای به این دو شبکه کنسول‌های بازی نمی‌کند و تمرکز خود را برروی حمله به شبکه مرورگر Tor معطوف خواهد کرد.

گفتنی‌است گروه هکرهای مارمولک یکی از گسترده‌ترین شبکه هکرها در سراسر جهان است که تاکنون بارها به وب‌سایت‌های شرکت‌های مالی و نظامی و چندین شبکه اجتماعی از جمله توییتر حمله کرده‌است.

کیم دات‌کام میلیونر آلمانی که سال ۲۰۱۲ در پی حکم دادگاه در آمریکا برای نقض قوانین کپی رایت در وب‌سایت اشتراک فایل Megaupload مورد تعقیب قرار گرفته‌بود اکنون یک سرویس جدید به نام MegaPrivacy راه‌اندازی کرده و در ویلای شخصیش در نیوزیلند زندگی می‌کند.


تظاهرات گسترده در غزه به مناسبت روز ملی پایان محاصره

بدون نظر

تظاهرات گسترده در غزه به مناسبت روز ملی پایان محاصره

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، در این راهپیمایی که به دعوت گروه‌های ملی فلسطینی برگزار شد، تظاهرکنندگان از شهر “بیت حانون” در شمال نوار غزه به سمت رفح در جنوب حرکت کردند و با سردادن شعارهایی خواهان پایان محاصره فلسطین و بازسازی آن شدند.

تجمع کنندگان همچنین تاکید کردند: ادامه محاصره ظالمانه توسط اسرائیل و بستن مرزها و تعلل ورزیدن در بازسازی فلسطین، جنایتی علیه بشریت و همچنین جنایتی علیه مردم فلسطین است.

در همین راستا نیروهای رژیم صهیونیستی پس از وقوع درگیری‌های با تظاهرکنندگان فلسطین، در شمال نوار غزه مستقر شدند.

نیروهای رژیم صهیونیستی همچنین به سمت جوانان فلسطینی که با درخواست برای پایان محاصره نوار غزه در شرق “الشجاعیه” تجمع کرده بودند، تیراندازی کردند.

اسماعیل رضوان، یکی از رهبران جنبش حماس در راهپیمایی فلسطینی‌ها برای پایان محاصره نوار غزه به رژیم صهیونیستی هشدار داد که یا باید با بازسازی غزه و لغو محاصره آن موافقت کند یا اینکه منتظر رخدادهای سخت باشد.

وی گفت: ما هیچ گاه اسرائیل رابه رسمیت نخواهیم شناخت و تا زمان آزادسازی خاک فلسطین تفنگ ما همواره به سمت اشغالگران اسرائیلی نشانه خواهد رفت.

خالد البطش یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز از مردم عرب و مسلمان خواست تا برای شکستن محاصره و پایان دادن به ظلم و سمتی که به مردم فلسطین می‌شود، تلاش کنند.

از سوی دیگر یک شهرک نشین یهودی یک کودک فلسطینی را در نزدیکی روستای “زیف” در جنوب الخلیل با خودروی خود زیر گرفت.

این کودک هشت ساله فلسطینی که زخمی شده به بیمارستان منتقل شد. نیروهای رژیم صهیونیستی همچنین به مدرسه “سعید العاص” در جنوب بیت لحم یورش بردند تا دو دانش آموز را بازداشت کنند.


یادداشت آشنا درباره شهدای گمنام

بدون نظر

یادداشت آشنا درباره شهدای گمنام

دانشجویی پس از جریان دفن شهدای گمنام در میدان امیر چخماق یزد از من پرسید: پیکری که در تفحص یافت می‌شود یا دارای پلاک شناسایی است یا نه؟ در صورت اول گمنام نیست؛ در صورت دوم یا ما فهرستی از مشخصات شهدای مفقودالاثر داریم یا نه؟ اگر داریم با تطبیق «دی آن ای» میان نزدیکان شهید و پیکر یافت شده می‌توان هویت شهید را شناسایی کرد. اگر نداریم چرا در طول ۲۵ سال پس از پایان جنگ فراخوان نداده‌ایم هر خانواده‌ای که شهید مفقودالاثر دارد بیاید آزمایش «دی ان ای» بدهد و از طرف دیگر از بقایای هر شهید تفحص شده پیش از دفن آزمایش بگیریم و با تطبیق این دو بانک اطلاعاتی، هم خانواده‌ها را از انتظار دربیاوریم و هم به جای افزایش شهدای گمنام، شهدا را نام‌آشنا و نام‌آور کنیم.

او مثال‌هایی را یادآور شد که در همین سال گذشته برخی شهدای گمنام که در تهران دفن شده‌اند از همین طریق مورد شناسایی قرار گرفته‌اند. پس اگر می‌توان مدت‌ها پس از دفن، نمونه‌ها را تطبیق داد چرا از ابتدا همین اقدام را انجام ندهیم؟

سوال این است آیا ما حق داریم قبل از اینکه تمام تلاش‌مان را برای رساندن یک شهید به خانواده‌اش انجام دهیم – تاکید می‌کنم تمام تلاش‌مان – پیکر او را به صورت گمنام دفن کنیم؟

در جریان دفن شهدا سه نهاد مسوولیت دارند. نهاد اول کمیته جستجوی مفقودین است که تا چندی پیش بخشی از بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس وابسته به ستاد کل نیروهای مسلح بود و با اتمام ماموریت سردار باقرزاده در آن بنیاد، مستقل شد. این ستاد فعلاً هم کار تفحص را انجام می‌دهد، هم شناسایی شهدا را دنبال می‌کند و هم مکان‌های دفن شهدا را معین می‌کند و هم مراسم را برگزار می‌کند.

نهاد دوم بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس است که در وضع فعلی ساختن و نگهداری از یادمان‌های شهدای گمنام را هم بر عهده دارد.

نهاد سوم بنیاد شهید و امور ایثارگران است که اگرچه قانوناً هم پاسخگو و هم خادم خانواده‌های معزز مفقودین است ولی در چرخه امور مربوط به شهدای گمنام کاملاً حذف شده است.

می‌توان با تقسیم کار منطقی‌تری میان این سه نهاد از گمنام دفن شدن شهیدان جلوگیری کرد. به امید روزی که هیچ شهیدی را به صورت گمنام دفن نکنیم و همه شهیدان‌مان را به آغوش خانواده‌ها بازگردانیم.


فلسفه ۹ دی از زبان دکتر حداد عادل

بدون نظر

فلسفه ۹ دی از زبان دکتر حداد عادل

به گزارش مهر، دکتر غلامعلی حداد عادل در مراسم سالگرد شهادت شهید احمدی روشن در دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به همزمانی این مراسم با نهم دی ماه، با بیان اینکه به این علت ۹ دی را مدام یادآوری می‌کنیم که یادمان نرود چه اتفاقی افتاد، اظهار داشت: در میان همه حوادث قبل از ۹ دی و در دوران فتنه آنچه بیش از همه گزنده بود تهمت تقلب به این نظام بود و نمی‌دانم که خدا چگونه از این تهمت خواهد گذشت و از همان زمانی که این مسئله مطرح شد این سوال برای من پیش آمد که یا در این انتخابات تقلب شده است یا نه؛ اگر تقلب شده باشد و دلایل آن ارائه و اعلام شود صداقت نظام برای پیگیری موضوع اثبات می‌شود و اگر مشخص شود که تقلبی نشده است پاکی نظام اثبات می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در آن زمان حدود ۵ تا ۶ روز آقای ابوترابی را نزد این آقایانی که مدعی تقلب بودند فرستادیم و گفتیم اگر دلیلی برای بروز تقلب دارند اعلام کنند. با اینکه این آقایان چندین مرتبه نرم شدند اما افرادی که از این اینها فتنه‌گرتر بودند رأی آنها را می‌زدند! شورای نگهبان هم اعلام کرد که هر کدام از صندوق‌ها را می‌خواهید با حضور دوربین‌های صدا و سیما بازشماری می‌کنیم اما نتیجه درخواست‌ها و کارهای این آقایان این طور شد که فردی که در دوران امام نخست وزیر بود و فرد دیگری که رئیس مجلس بود به دنیا اعلام کردند که نظام دینی در رای مردم تقلب کرده است.

حداد عادل یادآور شد: اگر به سال ۸۸ برگردیم ملاحظه می‌کنیم که بعد از انتخابات یک نوع ذوق‌زدگی عجیب برای دشمنان ایجاد شد و دنبال این افتادند تا با القای تقلب در انتخابات، توده‌های مردم را با خود همراه کرده و به خیابان‌ها بیاورند. در آن روزها که ماهواره‌های خارجی را بررسی می‌کردیم می‌دیدیم که هر یک ربع یک بار گزارشی از یکی از خیابان‌های تهران پخش می‌کنند که باعث نگرانی دوستداران انقلاب در منطقه شده بود.

وی ادامه داد: اما این ذوق‌زدگی فقط یک هفته و تا زمان نماز جمعه رهبر معظم انقلاب تداوم یافت و بعد از آن از میان رفت. یکی از سفرای ما – در کشوری که از قضا با ما دشمن نیز هست – در همان روزها برای من تعریف می‌کرد که تا پیش از نماز جمعه رهبر انقلاب مدت‌ها از وزارت خارجه کشور محل ماموریت تقاضای ملاقات می‌کردیم اما به ما وقت ملاقات نمی‌دادند و مدام اخبار حوادث تهران را پخش می‌کردند اما تنها یک ساعت پس از پخش نماز جمعه رهبر معظم انقلاب از طرف وزارت امور خارجه آن کشور با ما تماس گرفتند و وقت ملاقات دادند.

حداد عادل با اشاره به مایوس شدن دشمنان از همراهی مردم با فتنه ادامه داد: پس از این مرحله به این نتیجه رسیدند که طرحی با عنوان انقلاب رنگین یا انقلاب مخملی به نتیجه نرسیده به همین دلیل سراغ تشدید تحریم‌ها رفتند و مقدمات تشدید تحریم‌ها نیز این حرکت رسانه‌ای و غوغای خبری بود که ایران تلاش کرده سفیر عربستان را در آمریکا ترور کند و حدود یک هفته فضای رسانه‌ای و روانی سنگینی را علیه ایران ایجاد کردند و بلافاصله پس از آن با بررسی پرونده‌های هسته‌ای ایران در دوره‌های امنیت تحریم‌ها را تشدید کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دانشجویان رابطه تشدید تحریم‌ها و فتنه را خوب بدانند و بررسی کنند؛ تمرکز بر روی این مسئله هسته‌ای بعد از آن اتفاق افتاد که طرح قبلی برای همراه کردن توده‌های مردم به بهانه تقلب به نتیجه نرسید و در همین مسیر بود که شهدای هسته‌ای را تقدیم انقلاب کردیم.

حداد عادل در ادامه با بیان اینکه با ترور دانشمندان هسته‌ای تعریف جدیدی از مقوله شهادت در انقلاب ما و در جامعه دانشگاهی ایجاد شد، گفت: شهدای هسته‌ای که شهادت‌شان به خاطر کار علمی آنها بود در منظومه انقلاب جایگاه ویژه‌ای پیدا کردند.

وی با اشاره به دو هدف دشمنان از این ترورها تصریح کرد: دشمن با این ترورها ابتدا به دنبال فشار بر نظام برای عقب‌نشینی و دوم به دنبال ایجاد وحشت در دل دانشجویان بود تا پروژه هسته‌ای از جهت نیروی انسانی ضربه بخورد اما شاهد بودیم که فقط یک روز از پس شهادت شهید احمدی روشن سیل درخواست‌های دانشجویان برای ورود به این حوزه و رشته شروع شد.

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب با طرح این سوال که فلسفه تلاش برای رسیدن به سوخت ۲۰ درصد چه بود، اظهار داشت: در دانشگاه تهران یک مرکز اتمی داریم که مربوطه به دهه ۳۰ است و برای تولید رادیو دارو در این مرکز نیاز به اورانیوم با غنای ۲۰ درصد داریم. پیش از این با نظارت آژانس این سوخت خریداری می‌شد و در اختیار این مرکز اتمی قرار می‌گرفت تا اینکه در آخرین مرحله درخواست برای خرید، کشورهایی که الآن اسم خود را ۱+۵ گذاشته‌اند اعلام کردند که سوخت با غنای ۳٫۵ درصد را بدهید تا برایتان به غنای ۲۰ درصد برسانیم.

حداد عادل با بیان اینکه نسبت این دو نوع سوخت یک به ۱۰ است ادامه داد: به عنوان مثال برای ۴۰ کیلوگرم سوخت با غنای ۲۰ درصد باید ۴۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۳٫۵ درصد را بدهیم اما آنها همه سوخت ۳٫۵ درصد ما را یک جا درخواست کردند که این باعث شد تا مقام معظم رهبری مداخله کرده و مخالفت کردند و توضیح این ماجرا نیز مشخص بود.

وی تصریح کرد: آنها می‌خواستند تمام اورانیوم غنی شده ما را بگیرند و سپس اعلام کنند که ایران دیگر هیچ سوختی ندارد. در حالی که ما حاضر بودیم به اندازه بدهیم و به اندازه نیز دریافت کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: پس از این مرحله بود که دانشمندان خود ما از جمله شهید شهریاری دست به کار شدند و آنها نیز باور نمی‌کردند که ایران توان دستیابی به سوخت ۲۰ درصد را داشته باشد تا روزی که در مقابل دوربین‌ها میله‌های سوخت در رآکتور اتمی تهران قرار گرفت و کار به قدری توسعه یافت که سالانه ۸۰ هزار نفر از مردم ما از تولیدات رادیو داروهای این مرکز استفاده می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه شعور دانشگاهی مخاطب سخنان من است، ادامه داد: انرژی هسته‌ای و سلاح هسته‌ای برای دشمنان بهانه است وگرنه اسرائیل امروز صاحب بزرگترین زرادخانه‌های هسته‌ای است که عزیزدردانه آمریکا نیز هست و در این ۶۰ سال نیز بزرگترین جنگ‌ها را همین اسرائیل به راه انداخته است. در واقع داستان هسته‌ای را بهانه کرده‌اند برای مقابله با اصل انقلاب.

حداد عادل افزود: ایران هم اعتنایی به این فشارها نکرده و اقتدار خود را به دست آورده است و امروز هم انتظار ما از مذاکره‌کنندگان هسته‌ای این است که در پای میز مذاکره اقتدار ما را حفظ کنند و ان شاء الله حفظ خواهند کرد.

وی با اشاره به صبر و استقامت خانواده‌های شهدای هسته ای به ویژه پدر و مادر شهید احمدی روشن گفت: مادر شهید احمدی روشن با سخنرانی خود در روز تشییع جنازه این شهید در خیابان انقلاب، به تنهایی کار یک رسانه را برای روشن بخشی و دلگرمی دادن به جوان‌ها ایفا کرد.


آشنایی با ستاد دیه و کمک به زندانیان کل کشور

بدون نظر

آشنایی با ستاد دیه و کمک به زندانیان کل کشور

تاریخچه

ستاد مردمی‌رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند و فعالیت‌های آن در سال ۱۳۶۹ و در زمان ریاست شهید اسدالله لا‌جوردی بر سازمان زندان‌ها شکل گرفت. در آن زمان شیوه‌نامه زندانبانی از سوی وی و با توجه به چارچوب‌های حکومت اسلا‌می‌ترسیم شد چرا که او در جریان بررسی آمار و وضعیت زندانیان متوجه حضور زندانیانی شد که اسمشان در لیست‌های ماهانه تکرار میشود. این دسته از زندانیان اغلب افرادی بودند که به علت بدهی دیه ناشی از تصادفات رانندگی در زندان به‌سر می‌بردند.

شهید لا‌جوردی در ماه مبارک رمضان همان سال پیشنهاد کرد که از جمعی افراد خیر و نیکوکار برای کمک به آزادی این زندانیان دعوت شوند. در نتیجه این دعوت نزدیک به ۵۰ میلیون تومان برای یاری این زندانیان جمع‌آوری شد و رئیس جمهوری وقت نیز به همین میزان قبول تعهد کرده که این امر به آزادی شماری از این افراد انجامید.

ستاد دیه با گذشت سال‌ها از آغاز به کارش با تشکیل شعبی در سراسر کشور و برقراری ارتباط با خیران و نهادهای کمک‌رسان سالا‌نه مسیر آزادی بسیاری از زندانیان دیه و دیگر زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد را هموار می‌کند و به عنوان یک تشکیلا‌ت حقوقی به ثبت رسید.

از این رو در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۶۹ اولین جشن گلریزان برای آزادسازی این زندانیان بر پا شد و پایه های این نهاد خیریه با عنوان ستاددیه سازمان زندانها ، شکل گرفت و در سال ۱۳۷۶ با ساختار جدید، بعنوان یک مؤسسه خیریه و مردم نهاد، با هدف کمک به آزادسازی زندانیانی که به دلیل عدم توانایی نسبت به پرداخت دین ( حق الناس ) در جرائم غیر عمد مانند: ۱٫ ایراد صدمه بدنی و یا قتل غیر عمد ناشی از تصادفات رانندگی. ۲٫ حوادث کارگاهی.۳٫ محکومیتهای مالی نظیر مهریه معقول و نفقه.۴٫ چکهای بلامحل غیرکلاهبرداری تشکیل شد.

 

نمودار تشکیلاتی

با توجه به انتخاب هیأت مۆسس و هیأت امنا در ستاد دیه کشور و نیز هیأت امنا در مرکز هر استان،رئیس کل دادگستری استان، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) و مدیرکل زندان‌های استان، ارکان اولیه ستاد دیه را تشکیل می‌دهند؛ این افراد موظف هستند ۴ نفر از افراد خیر و معتمد مردمی‌استان را برای همکاری انتخاب کنند.

وظایف ستاد

یاری رساندن به زندانیان بدهکاران غیربزهکار است.این ستاد برای کمک به افرادی که در جریان ارتکاب جرایم غیرعمد مانند تصادفات رانندگی، حوادث کارگاهی و نیز عدم توانایی در پرداخت نفقه و مهریه‌های معقول و محکومیت مالی در پی صدور چک‌بلا‌محل غیرکلا‌هبرداری در زندان به سر می‌برند، به میدان می‌آید.

مبدأ شناسایی این افراد در زندان‌ها حکم قطعی دادگاه است که پس از آن پرونده مربوط برای آنها تشکیل می‌شود.ستاد در ابتدا مددجوی متقاضی کمک را شناسایی و پس از بررسی و تحقیق برای آزادی وی اقدام می‌کند.

در مرحله تحقیق محققان دو وظیفه مهم برعهده دارند، ابتدا اگر خانواده مددجو و زندانی تا حدی توان مالی داشته باشند همان را به عنوان سرمایه برای آزادی زندانی در اختیار می‌گیرند و سپس سعی می‌کنند برای باقی مبلغ براساس مبانی دین و با تکیه بر آیه ۲۸۰ سوره مبارکه بقره، رضایت شاکی پرونده را کسب کنند.


You might also likeclose