Code Center

تبلیغات

بدون نظر

هاست ارزان با سی پنل


رسیدگی به مشکلات محله‌ها در شورای شهر

بدون نظر

رسیدگی به مشکلات محله‌ها در شورای شهر

احمد مسجدجامعی در فراخوانی که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی منتشر کرده بود، از اعضای شورای شهر و شخصیت‌های علمی و فرهنگی خواست تا یک روز را در کتابفروشی‌ها و انتشاراتی‌ها حضور داشته باشند. به گفته مسجدجامعی، مردم در روز پنجشنبه گذشته در تهران، شیراز، اصفهان، قم و حتی شهرهای کوچک به کتابفروشی‌ها رفتند و یک تجربه مشترک و دلگرم‌کننده در حوزه کتاب و کتابخوانی را شکل دادند. مسجدجامعی  همچنین با اشاره به اینکه ۷۰درصد تولیدات کتاب کشور در راسته خیابان انقلاب انجام می‌شود پیشنهاد شکل‌گیری پیاده راه کتاب را مطرح کرد که محدوده آن از چهارراه ولیعصر تا میدان انقلاب را شامل بشود.

  • تغییر در محدوده مناطق تهران

به گزارش همشهری،  پس از حضور دبیر شورایاری منطقه ۹ در صحن علنی شورای شهر و ارائه گزارشی از نارسایی‌های این منطقه، از سوی اعضای شورای شهر پیشنهاد تغییر محدوده برخی مناطق در شهر مطرح شد. گلایه دبیر شورایاری منطقه ۹این بود که چون این منطقه نسبت به سایر مناطق ۲۲گانه از وسعت کمتری برخوردار است بودجه کمتری نیز به آن اختصاص می‌یابد؛ امری که باعث می‌شود فعالیت‌های عمرانی در این منطقه از رشد کمی برخوردار باشد.

به همین دلیل اقبال شاکری از اعضای شورای شهر خواست تا در خارج کردن منطقه ۹از بن بست و فراهم کردن بستری برای تحقق عدالت اجتماعی برای همه مناطق تلاش کنند. وی همچنین پیشنهاد کرد همانطور که برای خیابان‌ها نامگذاری می‌شود برای هر منطقه از شهر تهران نیز نامی برگزیده شود. شاکری برای شروع خواستار آ‌ن شد تا منطقه ۹به‌عنوان قدمگاه انقلاب نامگذاری شود.

بنابراین گزارش، رحمت‌الله حافظی نیز به مرور مشکلات منطقه۹ پرداخت و گفت: در محله دستغیب عبور لوله سوخت هواپیما در عمق کم باعث شده تا شهروندان هنگام تخریب و نوسازی ساختمان‌ها با مشکل مواجه شوند. حافظی حضور واحدهای صنعتی در قسمت غرب منطقه ۹را هم عامل بروز نوسانات برق و متعاقب آن زحمت ساکنین دانست.

بافت فرسوده منطقه، نشست زمین به‌دلیل جنس خاک، تراکم جمعیت، کمبود سرانه‌های تفریحی و فضای سبز، معابر تنگ و ترافیک از دیگر مشکلاتی بود که از سوی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری به ‌آن اشاره شد. به گفته حافظی، شهردار تهران در سال ۸۷در مسجد الزهرا(س) اعلام کرد که انتهای خیابان استاد معین ۳ماهه باز می‌شود اما با گذشت ۶سال این امر محقق نشده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران همچنین به حل مشکلات ساکنین محله امامزاده عبدالله تأکید کرد و بر لزوم راه‌اندازی سیستم فاضلاب، تعریض خیابان امامزاده عبدالله، تأمین روشنایی محله و راه‌اندازی سوله بحران برای آنها تأکید کرد.

حافظی درباره محله شمشیری نیز گفت: در انتهای خیابان صفری و خیابان طحانی امکان زورگیری و دزدی وجود دارد. همچنین در اول خیابان صفری نیز ۴مدرسه وجود دارد که این فضا به‌دلیل نبود روشنایی فضای ناامنی برای دانش‌آموزان ایجاد کرده است. وی درباره کارخانجات و گاراژهای متروکه منطقه، انتظار ۱۱ساله ساکنان محله شمشیری برای ایجاد میدان میوه و تره‌بار، آلودگی صوتی ناشی از تردد هواپیما، تردد زیاد کامیون‌ها در منطقه مسکونی سرآسیاب نیز صحبت و تأکید کرد به همه این مشکلات باید رسیدگی شود.

در ادامه احمد حکیمی پور نیز با اشاره به اینکه منطقه ۹کوچک‌ترین منطقه شهر تهران است، بر لزوم ایجاد توازن بین مناطق از طریق تعیین حریم برای آنها تأکید کرد. پس از این اظهارات مهدی چمران، از انجام تحقیقاتی به‌منظور اصلاح محدوده مناطق ۹، ۱۰، ۲و ۴سخن گفت که توسط مرکز تحقیقات و مطالعات شهرداری تهران به انجام رسیده است. وی البته از نتیجه کامل این تحقیقات اظهار بی‌اطلاعی کرد.

در پایان این اظهارات اعضای شورای شهر از حسینی شهردار منطقه۹ خواستند با حضور پشت تریبون صحن علنی شورا به طرح مشکلات منطقه بپردازد. شهردار منطقه۹ نیز از سستی خاک منطقه سخن گفت که باعث شده نه‌تنها ساختمان‌های نوساز که حتی ساختمان‌های درمرحله ساخت نیز نشست کنند. وی دراین باره خواستار یک کار علمی از سوی شهرداری و دولت شد.

  • تذکرات اعضای شورای شهر

روز گذشته محسن سرخو از بی‌توجهی به تذکر یک سال پیش وی درباره مسدود شدن خیابان ایران زمین گلایه کرد. وی از بی‌توجهی مالک این پروژه انتقاد کرد و از قوه قضاییه خواست تا به پرونده جواز ساخت ۳۸طبقه و تحقیق و تفحص درباره پرونده این فرد سریع‌تر رسیدگی کند.

در پاسخ به این تذکر مهدی چمران رئیس شورای شهر از گزارشی سخن گفت که ازسوی کمیسیون عمران تهیه شده و براساس آن قرار است یکی از خیابان‌هایی که بابت این گودبرداری مسدود شده بود به‌زودی باز شود. وی از رئیس کمیسیون عمران خواست تا گزارش خود را در اختیار سایر اعضای شورای شهر نیز قرار دهد.

همچنین علی صابری عضو دیگر شورای شهر طی تذکری خواستار آن شد تا تکلیف بزرگراه‌های ورودی شهر تهران مشخص شود. وی گفت: به‌دلیل مشخص نبودن این مسئله برخی مسائل حل نشده باقی مانده مثلا شهرداری نمی‌تواند قانونا وارد حوزه درخت‌کاری و کاشت فضای سبز در حاشیه این بزرگراه‌ها شود بنابراین لازم است که این قضیه را به طریقی حل کرد. صابری همچنین خواستار آن شد تا کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر قراردادهای پیمانکاران شهرداری را به‌صورت تخصصی بررسی کند.

همچنین از سوی محمد حقانی تذکری به یکی از مدیران شهرداری مطرح شد. وی گفت: هفته گذشته درباره خط محدوده تهران تذکری دادم اما متأسفانه یکی از مدیران شهرداری بدون توجه به قانون و الزامات آن گفته که تنها مرجع‌رسمی تعیین خط محدوده شورای‌عالی شهرسازی است و دراین زمینه نیازی به مشورت با شورای شهر نیست. حقانی در ادامه گفت:‌ براساس بند ۳۴ماده۷۱قانون شوراها بررسی و تأیید طرح‌های هادی و جامع و تفصیلی و حریم و محدوده قانونی شهرها پس از ارائه توسط شورای شهر وارسال به مراجع ذیربط قانونی از وظایف شوراهاست بنابراین این امر بدون اطلاع نمایندگان مردم رسمیت ندارد. این اظهارات با تأیید مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز مواجه شد.

حافظی در تذکر دیگری بحث سلامت آب تهران را مطرح کرد و گفت: این موضوع را ۲هفته پیش مطرح کردم و با توجه به اینکه مستنداتی که در اختیار من است جزو اسناد طبقه‌بندی شده است و مجاز به انتشار عمومی آن نیستم اما اطلاعاتم را به نهادهای نظارتی تحویل دادم. وی از معاون وزیر بهداشت و دیگر مسئولان خواست تا با حضور در صحن علنی شورای شهر نگرانی‌های مردم را مرتفع سازند.

در پایان این تذکرات احمد دنیامالی خواستار ‌آن شد تا طرح‌هایی که فوریت آنها در شورای شهر به تصویب می‌رسد در اولویت بررسی قرار گیرند. وی از هیأت رئیسه خواست تا ترتیب و توالی چنین مصوباتی را رعایت کند، زیرا برخی از این مصوبات الزامات زمانی دارد؛ ضمن اینکه بعد از تصویب نهایی نیز ظرف ۲۴ساعت به فرمانداری برای تصویب نهایی ارسال شود.

  • تأسیس شرکت بهره‌برداری شهر آفتاب

دیروز اعضای شورای شهر تهران پس از بحث و بررسی بسیار مجوز تاسیس شرکت بهره‌بردار نمایشگاه‌ بین‌المللی شهر آفتاب را به تصویب رساندند.علیرضا دبیر در جریان بررسی لایحه مجوز تا سیس شرکت بهره‌برداری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با بیان ضرورت حضورشرکت بهره بردار قبل از آغاز یک پروژه بزرگ گفت: همانطور که در احکام برنامه ۵ ساله هم پیش‌بینی شده شهرداری تهران باید به‌دنبال افزایش درآمدهای پایدار باشد و نمایشگاه شهرآفتاب می‌تواند این هدف را محقق کند. تأکید دبیر اما این بود که این پروژه به‌عنوان یکی از محل‌های درآمد پایدار شهرداری تهران نباید به بخش خصوصی واگذار شود.

رضا تقی پور سخنگوی شورا در ادامه با اشاره به ضرورت جابه‌جایی و انتقال نمایشگاه فعلی به‌دلیل ترافیک سنگین هنگام برگزاری نمایشگاه‌ها گفت:‌ پس از اینکه نمایشگاه به بهره‌برداری رسید پیشنهاد می‌کنم ۴۹درصد سهام نمایشگاه از طریق مکانیسم‌های بورس و فرابورس واگذارشود تا هم خیال ما راحت شود که دارایی‌های شهرداری به قیمت فروش می‌رود و هم شفافیت حاصل شود چون صاحبان سهام نظارت دارند این امر در بالارفتن بهره‌وری هم تأثیردارد. این پیشنهاد با موافقت احمد حکیمی پور دیگر عضو شورای شهر مواجه شد.

محسن سرخو هم نظرش این بود از تاسیس یک شرکت بهره‌برداری جدید خودداری شود زیرا تاسیس هر شرکت هزینه‌هایی را به بودجه عمومی شهر تحمیل می‌کند بنابراین بهتر است از آن دسته شرکت‌های بهره بردار مرتبط که هم‌اکنون در شهرداری مشغول به‌کار هستند استفاده شود. نظر غلامرضا انصاری نیز این بود که چون نمایشگاه داری یک کار حاکمیتی است و دولت نقش اساسی و استراتژیکی در اداره آن دارد حتما شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی را هم در این کار دخالت دهیم.

رحمت‌الله حافظی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰۰ میلیارد برای احداث زیرساخت‌های نمایشگاه تا‌کنون هزینه شده، گفت:‌ در گذشته کسی حاضر به سرمایه‌گذاری نبوده اما بعد از چنین سرمایه‌گذاری می‌توان انگیزه لازم برای حضور بخش خصوصی را ایجاد کرد. پیرهادی کارکرد نمایشگاه را شهری، ملی و بین‌المللی دانست و تأکید کرد: اگر دولت مداخله داشته باشد بسیاری از پروژه‌ها به نمایشگاه ارجاع داده می‌شود اما باید درباره سهم دولت در کمیسیون بحث شود. تأکید پیرهادی این بود که کار مشارکت بخش خصوصی باید بعد از بهره‌برداری صورت گیرد زیرا هنوز پروژه به قیمت نرسیده و واگذاری می‌تواند به ضرر شهرداری باشد.

پیرهادی همچنین پیشنهاد کرد از آنجایی که شهرداری از نظر نیروی انسانی کاملا فربه است بهتر است کلیه پرسنل مورد نیاز این شرکت از منابع انسانی موجود در شهرداری تهران تأمین شود. نظر احمد دنیا مالی نیز این بود که شرکت بهره بردار شهرآفتاب باید با شرکت بهره‌برداری نمایشگاه‌های بین‌المللی مشارکت داشته باشد زیرا نمی‌شود در یک شهر دو کلانتر باشد چون دعوا راه می‌افتد و ما موافق آن نیستیم. یکی دیگر از پیشنهادهای دنیا مالی این بود که برای نمایشگاه شهر آفتاب یک کارکرد تفریحی نیز درنظر گرفته شود تا مردم در شرایط عادی که نمایشگاهی برپا نیست برای مراجعه به آن کشش داشته باشند. چمران نیز از طراحی ۲هتل و فروشگاه‌های بزرگ در نمایشگاه شهر آفتاب خبر داد و گفت:‌ چنین فضاهایی در نزدیکی فرودگاه خیلی می‌تواند مورد استفاده باشد.

به گفته چمران زمانی که شهر آفتاب به جاهای خوبی برسد و متروی آن نیز افتتاح شود قطعا شاهد استقبال سرمایه‌گذاران نیز خواهیم بود. دبیر نیز با اشاره به اینکه شهرآفتاب در سال ۲۵۰ میلیارد تومان بازگشت سرمایه‌دارد، یادآور شد: این پروژه در طول ۴سال سرمایه‌اش را بر می‌گرداند پس چرا باید ۴۹ درصد را به دیگران بدهیم؟ وی افزود:‌ ما باید این درآمد پایدار را به سازمان‌های شهرداری ازجمله سازمان بازنشستگی بدهیم تا وابستگی این سازمان به شهرداری کاهش یابد. اما نظر حقانی خلاف این بود، وی از مشارکت بخش خصوصی دفاع کرد و گفت: ‌اگر قرار است کاری انجام شود که در نهایت شهرداری بخش میانی باشد الگویی که مؤسسه همشهری در اول کار انجام داد بسیار موفق بود که این روند تا ا مروز هم ادامه یافته، ۵ نفر از سازمان‌های مرتبط و فعال شهرداری با هم سرمایه‌گذاری کردند پس اجازه دهید سازمان‌های مرتبط تشکیل یک شرکت جدید را بدهند. محمود صلاحی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری نیز دیروز در توضیح ضرورت تشکیل شرکت بهره بردار جدید برای شهر آفتاب گفت: فاز اول این پروژه تاآخر سال به بهره‌برداری می‌رسد و برای بهره‌برداری هم حتما مدل شرکت بهره‌برداری جواب می‌دهد، معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران اضافه کرد:

قرار است سهام این شرکت بعد از تکمیل پروژه به اتاق بازرگانی و اتاق تعاون واگذار شود و برگزار‌کنندگان نمایشگاه‌ها همه بخش خصوصی هستندو ما از بخش خصوصی اجاره می‌گیریم و این امر به معنی درآمد پایدار برای شهرداری است. اقبال شاکری نیز با اشاره به اینکه اگر طرح کسب و کار این پروژه ارائه شود همه این مشکلات حل می‌شود، گفت: من پیشنهاد می‌کنم شهرداری را موظف کنیم ظرف ۳‌ماه طرح کسب و کار پیشنهاد ساختار سازمان و اداری و اساسنامه شرکت نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب را برای تصویب به شورا ارائه کند. همچنین در ارکان این شرکت حضور ناظر شورای اسلامی شهر تهران پیش‌بینی شود. دیروز یک فوریت اصلاح موادی از مصوبه انجمن‌های شورایاری‌ها (مصوب سال ۷۸) به تصویب رسید.


رسیدگی به مشکلات محله‌ها در شورای شهر

بدون نظر

رسیدگی به مشکلات محله‌ها در شورای شهر

احمد مسجدجامعی در فراخوانی که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی منتشر کرده بود، از اعضای شورای شهر و شخصیت‌های علمی و فرهنگی خواست تا یک روز را در کتابفروشی‌ها و انتشاراتی‌ها حضور داشته باشند. به گفته مسجدجامعی، مردم در روز پنجشنبه گذشته در تهران، شیراز، اصفهان، قم و حتی شهرهای کوچک به کتابفروشی‌ها رفتند و یک تجربه مشترک و دلگرم‌کننده در حوزه کتاب و کتابخوانی را شکل دادند. مسجدجامعی  همچنین با اشاره به اینکه ۷۰درصد تولیدات کتاب کشور در راسته خیابان انقلاب انجام می‌شود پیشنهاد شکل‌گیری پیاده راه کتاب را مطرح کرد که محدوده آن از چهارراه ولیعصر تا میدان انقلاب را شامل بشود.

  • تغییر در محدوده مناطق تهران

به گزارش همشهری،  پس از حضور دبیر شورایاری منطقه ۹ در صحن علنی شورای شهر و ارائه گزارشی از نارسایی‌های این منطقه، از سوی اعضای شورای شهر پیشنهاد تغییر محدوده برخی مناطق در شهر مطرح شد. گلایه دبیر شورایاری منطقه ۹این بود که چون این منطقه نسبت به سایر مناطق ۲۲گانه از وسعت کمتری برخوردار است بودجه کمتری نیز به آن اختصاص می‌یابد؛ امری که باعث می‌شود فعالیت‌های عمرانی در این منطقه از رشد کمی برخوردار باشد.

به همین دلیل اقبال شاکری از اعضای شورای شهر خواست تا در خارج کردن منطقه ۹از بن بست و فراهم کردن بستری برای تحقق عدالت اجتماعی برای همه مناطق تلاش کنند. وی همچنین پیشنهاد کرد همانطور که برای خیابان‌ها نامگذاری می‌شود برای هر منطقه از شهر تهران نیز نامی برگزیده شود. شاکری برای شروع خواستار آ‌ن شد تا منطقه ۹به‌عنوان قدمگاه انقلاب نامگذاری شود.

بنابراین گزارش، رحمت‌الله حافظی نیز به مرور مشکلات منطقه۹ پرداخت و گفت: در محله دستغیب عبور لوله سوخت هواپیما در عمق کم باعث شده تا شهروندان هنگام تخریب و نوسازی ساختمان‌ها با مشکل مواجه شوند. حافظی حضور واحدهای صنعتی در قسمت غرب منطقه ۹را هم عامل بروز نوسانات برق و متعاقب آن زحمت ساکنین دانست.

بافت فرسوده منطقه، نشست زمین به‌دلیل جنس خاک، تراکم جمعیت، کمبود سرانه‌های تفریحی و فضای سبز، معابر تنگ و ترافیک از دیگر مشکلاتی بود که از سوی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری به ‌آن اشاره شد. به گفته حافظی، شهردار تهران در سال ۸۷در مسجد الزهرا(س) اعلام کرد که انتهای خیابان استاد معین ۳ماهه باز می‌شود اما با گذشت ۶سال این امر محقق نشده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران همچنین به حل مشکلات ساکنین محله امامزاده عبدالله تأکید کرد و بر لزوم راه‌اندازی سیستم فاضلاب، تعریض خیابان امامزاده عبدالله، تأمین روشنایی محله و راه‌اندازی سوله بحران برای آنها تأکید کرد.

حافظی درباره محله شمشیری نیز گفت: در انتهای خیابان صفری و خیابان طحانی امکان زورگیری و دزدی وجود دارد. همچنین در اول خیابان صفری نیز ۴مدرسه وجود دارد که این فضا به‌دلیل نبود روشنایی فضای ناامنی برای دانش‌آموزان ایجاد کرده است. وی درباره کارخانجات و گاراژهای متروکه منطقه، انتظار ۱۱ساله ساکنان محله شمشیری برای ایجاد میدان میوه و تره‌بار، آلودگی صوتی ناشی از تردد هواپیما، تردد زیاد کامیون‌ها در منطقه مسکونی سرآسیاب نیز صحبت و تأکید کرد به همه این مشکلات باید رسیدگی شود.

در ادامه احمد حکیمی پور نیز با اشاره به اینکه منطقه ۹کوچک‌ترین منطقه شهر تهران است، بر لزوم ایجاد توازن بین مناطق از طریق تعیین حریم برای آنها تأکید کرد. پس از این اظهارات مهدی چمران، از انجام تحقیقاتی به‌منظور اصلاح محدوده مناطق ۹، ۱۰، ۲و ۴سخن گفت که توسط مرکز تحقیقات و مطالعات شهرداری تهران به انجام رسیده است. وی البته از نتیجه کامل این تحقیقات اظهار بی‌اطلاعی کرد.

در پایان این اظهارات اعضای شورای شهر از حسینی شهردار منطقه۹ خواستند با حضور پشت تریبون صحن علنی شورا به طرح مشکلات منطقه بپردازد. شهردار منطقه۹ نیز از سستی خاک منطقه سخن گفت که باعث شده نه‌تنها ساختمان‌های نوساز که حتی ساختمان‌های درمرحله ساخت نیز نشست کنند. وی دراین باره خواستار یک کار علمی از سوی شهرداری و دولت شد.

  • تذکرات اعضای شورای شهر

روز گذشته محسن سرخو از بی‌توجهی به تذکر یک سال پیش وی درباره مسدود شدن خیابان ایران زمین گلایه کرد. وی از بی‌توجهی مالک این پروژه انتقاد کرد و از قوه قضاییه خواست تا به پرونده جواز ساخت ۳۸طبقه و تحقیق و تفحص درباره پرونده این فرد سریع‌تر رسیدگی کند.

در پاسخ به این تذکر مهدی چمران رئیس شورای شهر از گزارشی سخن گفت که ازسوی کمیسیون عمران تهیه شده و براساس آن قرار است یکی از خیابان‌هایی که بابت این گودبرداری مسدود شده بود به‌زودی باز شود. وی از رئیس کمیسیون عمران خواست تا گزارش خود را در اختیار سایر اعضای شورای شهر نیز قرار دهد.

همچنین علی صابری عضو دیگر شورای شهر طی تذکری خواستار آن شد تا تکلیف بزرگراه‌های ورودی شهر تهران مشخص شود. وی گفت: به‌دلیل مشخص نبودن این مسئله برخی مسائل حل نشده باقی مانده مثلا شهرداری نمی‌تواند قانونا وارد حوزه درخت‌کاری و کاشت فضای سبز در حاشیه این بزرگراه‌ها شود بنابراین لازم است که این قضیه را به طریقی حل کرد. صابری همچنین خواستار آن شد تا کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر قراردادهای پیمانکاران شهرداری را به‌صورت تخصصی بررسی کند.

همچنین از سوی محمد حقانی تذکری به یکی از مدیران شهرداری مطرح شد. وی گفت: هفته گذشته درباره خط محدوده تهران تذکری دادم اما متأسفانه یکی از مدیران شهرداری بدون توجه به قانون و الزامات آن گفته که تنها مرجع‌رسمی تعیین خط محدوده شورای‌عالی شهرسازی است و دراین زمینه نیازی به مشورت با شورای شهر نیست. حقانی در ادامه گفت:‌ براساس بند ۳۴ماده۷۱قانون شوراها بررسی و تأیید طرح‌های هادی و جامع و تفصیلی و حریم و محدوده قانونی شهرها پس از ارائه توسط شورای شهر وارسال به مراجع ذیربط قانونی از وظایف شوراهاست بنابراین این امر بدون اطلاع نمایندگان مردم رسمیت ندارد. این اظهارات با تأیید مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز مواجه شد.

حافظی در تذکر دیگری بحث سلامت آب تهران را مطرح کرد و گفت: این موضوع را ۲هفته پیش مطرح کردم و با توجه به اینکه مستنداتی که در اختیار من است جزو اسناد طبقه‌بندی شده است و مجاز به انتشار عمومی آن نیستم اما اطلاعاتم را به نهادهای نظارتی تحویل دادم. وی از معاون وزیر بهداشت و دیگر مسئولان خواست تا با حضور در صحن علنی شورای شهر نگرانی‌های مردم را مرتفع سازند.

در پایان این تذکرات احمد دنیامالی خواستار ‌آن شد تا طرح‌هایی که فوریت آنها در شورای شهر به تصویب می‌رسد در اولویت بررسی قرار گیرند. وی از هیأت رئیسه خواست تا ترتیب و توالی چنین مصوباتی را رعایت کند، زیرا برخی از این مصوبات الزامات زمانی دارد؛ ضمن اینکه بعد از تصویب نهایی نیز ظرف ۲۴ساعت به فرمانداری برای تصویب نهایی ارسال شود.

  • تأسیس شرکت بهره‌برداری شهر آفتاب

دیروز اعضای شورای شهر تهران پس از بحث و بررسی بسیار مجوز تاسیس شرکت بهره‌بردار نمایشگاه‌ بین‌المللی شهر آفتاب را به تصویب رساندند.علیرضا دبیر در جریان بررسی لایحه مجوز تا سیس شرکت بهره‌برداری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران با بیان ضرورت حضورشرکت بهره بردار قبل از آغاز یک پروژه بزرگ گفت: همانطور که در احکام برنامه ۵ ساله هم پیش‌بینی شده شهرداری تهران باید به‌دنبال افزایش درآمدهای پایدار باشد و نمایشگاه شهرآفتاب می‌تواند این هدف را محقق کند. تأکید دبیر اما این بود که این پروژه به‌عنوان یکی از محل‌های درآمد پایدار شهرداری تهران نباید به بخش خصوصی واگذار شود.

رضا تقی پور سخنگوی شورا در ادامه با اشاره به ضرورت جابه‌جایی و انتقال نمایشگاه فعلی به‌دلیل ترافیک سنگین هنگام برگزاری نمایشگاه‌ها گفت:‌ پس از اینکه نمایشگاه به بهره‌برداری رسید پیشنهاد می‌کنم ۴۹درصد سهام نمایشگاه از طریق مکانیسم‌های بورس و فرابورس واگذارشود تا هم خیال ما راحت شود که دارایی‌های شهرداری به قیمت فروش می‌رود و هم شفافیت حاصل شود چون صاحبان سهام نظارت دارند این امر در بالارفتن بهره‌وری هم تأثیردارد. این پیشنهاد با موافقت احمد حکیمی پور دیگر عضو شورای شهر مواجه شد.

محسن سرخو هم نظرش این بود از تاسیس یک شرکت بهره‌برداری جدید خودداری شود زیرا تاسیس هر شرکت هزینه‌هایی را به بودجه عمومی شهر تحمیل می‌کند بنابراین بهتر است از آن دسته شرکت‌های بهره بردار مرتبط که هم‌اکنون در شهرداری مشغول به‌کار هستند استفاده شود. نظر غلامرضا انصاری نیز این بود که چون نمایشگاه داری یک کار حاکمیتی است و دولت نقش اساسی و استراتژیکی در اداره آن دارد حتما شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی را هم در این کار دخالت دهیم.

رحمت‌الله حافظی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰۰ میلیارد برای احداث زیرساخت‌های نمایشگاه تا‌کنون هزینه شده، گفت:‌ در گذشته کسی حاضر به سرمایه‌گذاری نبوده اما بعد از چنین سرمایه‌گذاری می‌توان انگیزه لازم برای حضور بخش خصوصی را ایجاد کرد. پیرهادی کارکرد نمایشگاه را شهری، ملی و بین‌المللی دانست و تأکید کرد: اگر دولت مداخله داشته باشد بسیاری از پروژه‌ها به نمایشگاه ارجاع داده می‌شود اما باید درباره سهم دولت در کمیسیون بحث شود. تأکید پیرهادی این بود که کار مشارکت بخش خصوصی باید بعد از بهره‌برداری صورت گیرد زیرا هنوز پروژه به قیمت نرسیده و واگذاری می‌تواند به ضرر شهرداری باشد.

پیرهادی همچنین پیشنهاد کرد از آنجایی که شهرداری از نظر نیروی انسانی کاملا فربه است بهتر است کلیه پرسنل مورد نیاز این شرکت از منابع انسانی موجود در شهرداری تهران تأمین شود. نظر احمد دنیا مالی نیز این بود که شرکت بهره بردار شهرآفتاب باید با شرکت بهره‌برداری نمایشگاه‌های بین‌المللی مشارکت داشته باشد زیرا نمی‌شود در یک شهر دو کلانتر باشد چون دعوا راه می‌افتد و ما موافق آن نیستیم. یکی دیگر از پیشنهادهای دنیا مالی این بود که برای نمایشگاه شهر آفتاب یک کارکرد تفریحی نیز درنظر گرفته شود تا مردم در شرایط عادی که نمایشگاهی برپا نیست برای مراجعه به آن کشش داشته باشند. چمران نیز از طراحی ۲هتل و فروشگاه‌های بزرگ در نمایشگاه شهر آفتاب خبر داد و گفت:‌ چنین فضاهایی در نزدیکی فرودگاه خیلی می‌تواند مورد استفاده باشد.

به گفته چمران زمانی که شهر آفتاب به جاهای خوبی برسد و متروی آن نیز افتتاح شود قطعا شاهد استقبال سرمایه‌گذاران نیز خواهیم بود. دبیر نیز با اشاره به اینکه شهرآفتاب در سال ۲۵۰ میلیارد تومان بازگشت سرمایه‌دارد، یادآور شد: این پروژه در طول ۴سال سرمایه‌اش را بر می‌گرداند پس چرا باید ۴۹ درصد را به دیگران بدهیم؟ وی افزود:‌ ما باید این درآمد پایدار را به سازمان‌های شهرداری ازجمله سازمان بازنشستگی بدهیم تا وابستگی این سازمان به شهرداری کاهش یابد. اما نظر حقانی خلاف این بود، وی از مشارکت بخش خصوصی دفاع کرد و گفت: ‌اگر قرار است کاری انجام شود که در نهایت شهرداری بخش میانی باشد الگویی که مؤسسه همشهری در اول کار انجام داد بسیار موفق بود که این روند تا ا مروز هم ادامه یافته، ۵ نفر از سازمان‌های مرتبط و فعال شهرداری با هم سرمایه‌گذاری کردند پس اجازه دهید سازمان‌های مرتبط تشکیل یک شرکت جدید را بدهند. محمود صلاحی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری نیز دیروز در توضیح ضرورت تشکیل شرکت بهره بردار جدید برای شهر آفتاب گفت: فاز اول این پروژه تاآخر سال به بهره‌برداری می‌رسد و برای بهره‌برداری هم حتما مدل شرکت بهره‌برداری جواب می‌دهد، معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران اضافه کرد:

قرار است سهام این شرکت بعد از تکمیل پروژه به اتاق بازرگانی و اتاق تعاون واگذار شود و برگزار‌کنندگان نمایشگاه‌ها همه بخش خصوصی هستندو ما از بخش خصوصی اجاره می‌گیریم و این امر به معنی درآمد پایدار برای شهرداری است. اقبال شاکری نیز با اشاره به اینکه اگر طرح کسب و کار این پروژه ارائه شود همه این مشکلات حل می‌شود، گفت: من پیشنهاد می‌کنم شهرداری را موظف کنیم ظرف ۳‌ماه طرح کسب و کار پیشنهاد ساختار سازمان و اداری و اساسنامه شرکت نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب را برای تصویب به شورا ارائه کند. همچنین در ارکان این شرکت حضور ناظر شورای اسلامی شهر تهران پیش‌بینی شود. دیروز یک فوریت اصلاح موادی از مصوبه انجمن‌های شورایاری‌ها (مصوب سال ۷۸) به تصویب رسید.


الگوی رفتاری آمریکا در مذاکرات

بدون نظر

الگوی رفتاری آمریکا در مذاکرات

وزیر امورخارجه ایران و آمریکا بیش از سایر مقامات رسمی کشورهای شرکت‌کننده در مذاکرات، تلاش کردند تا زمینه‌های لازم برای نیل به توافق را به‌وجود آورند. اگرچه ایران تلاش زیادی در روند نیل به توافق به انجام رساند، اما انعطاف‌پذیری راهبردی ایران نتوانست زمینه‌های لازم برای ایجاد پاسخ متقابل از سوی تیم دیپلماتیک آمریکا به‌وجود آورد. در چنین شرایطی بود که تلاش‌های انجام‌شده به نتایج راهبردی مؤثری منجر نشد.

اعضای تیم مذاکره‌کننده ایرانی در روزهای قبل از سفر به وین بر این موضوع تأکید داشتند که دستیابی به نتایج موفقیت‌آمیز صرفاً بستگی به الگوی رفتاری ایالات متحده دارد. آنان بر این موضوع تأکید داشتند که نباید آمریکا یا برخی دیگر از کشورهای گروه۱+۵ درصدد باشند تا به اهداف فراگیر نائل شوند. تحقق چنین اهدافی در روند مذاکراتی که معطوف به حذف تحریم‌هاست، نیازمند درک واقعی سیاست قدرت‌های بزرگ است. بازیگرانی که از قدرت راهبردی برخوردارند طبیعی است که در روند مذاکرات دوجانبه و چندجانبه از دیپلماسی اجبار بهره‌می‌گیرند. درباره مذاکرات هسته‌ای نوامبر۲۰۱۴، رویکردهای متنوعی ارائه شده است.

مجموعه‌های نزدیک به دولت بر این اعتقادند که هر نوع مذاکره سازنده می‌تواند نتایج و مطلوبیت‌های مؤثری را برای امنیت منطقه‌ای و ساختار اقتصادی ایران ایجاد کند. آنان بر این اعتقادند که تعامل سازنده به‌مفهوم دستیابی به نتایجی است که حداکثر امتیاز ممکن را فراهم می‌سازد. آنان بر این اعتقادند که رویکرد برد – برد نمی‌تواند نتایج راهبردی مؤثری برای نیل به توافق داشته باشد زیرا برد ماهیت نسبی داشته و در نتیجه هر بازیگری براساس ابزار و قابلیت‌های خود برای نیل به حداکثر نتیجه ممکن است. نشانه‌های چنین رویکردی را می‌توان در سخنان دوشنبه‌شب ریاست محترم جمهور مشاهده نمود. نگرش ارائه‌شده نشانه‌هایی از موفقیت را برای تیم دیپلماسی هسته‌ای ایران منعکس می‌ساخت.

مهم‌ترین مسئله و دغدغه تیم مذاکره‌کننده را می‌توان موضوعات مربوط به چگونگی پایان دادن به تحریم‌های اقتصادی دانست؛ تحریم‌هایی که از سال۲۰۰۸ آغاز شده و به‌گونه تدریجی گسترش‌یافته است. بنابراین مجلس می‌تواند این موضوع را براساس ضرورت‌های راهبردی کشور مورد بررسی قرار دهد. مقامات آمریکایی در فرایند مذاکرات هسته‌ای خود با تیم ایرانی بر این موضوع تأکید داشتند که پایان دادن به تحریم‌ها کار دشواری بوده و نیازمند بهره‌گیری از سازوکارهای سیاستگذاری در قالب کنگره است. جان‌کری، وزیر امورخارجه آمریکا در پایان مذاکرات بر این موضوع تأکید داشت که آمریکا خود را متعهد به سیاست کنگره می‌دانسته و هرگونه هدف راهبردی را با مقامات کنگره در میان خواهد گذاشت.

۱- نگرش ایرانی در مذاکرات وین ۱۰

وین۱۰ را باید نقطه عطف مذاکراتی دانست که از سپتامبر۲۰۱۳ آغاز شده و در چندین مرحله به نتایج مؤثری برای طرفین مذاکره‌کننده منجر شده است. در این فرایند، ایران با درخواست کشورهای جهان غرب، تمامی هگزافلوراید آمونیم خود را اکسید کرده و سپس آن را به سوخت هسته‌ای تبدیل کرده است.

فرایندی که قابلیت راهبردی ایران را کاهش داده و در ازای آن زمینه برای تجدیدنظر تحریم‌ها در فرایند محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی جهان غرب را به‌وجود آورده است. در چنین فرایندی، رئیس‌جمهور و همچنین وزیر امورخارجه ایران تلاش همه‌جانبه‌ای به انجام رساندند تا زمینه کاهش تحریم‌ها را به‌وجود آورند. درحالی‌که کاهش تحریم‌ها در سیاست راهبردی آمریکا ماهیت مرحله‌ای دارد و هیچگاه در فضای هیجانی تنظیم نخواهد شد. وقوف نسبی به راهبرد امنیتی و اقتصادی آمریکا منجر به خوش‌بینی برای کاهش و حذف تحریم‌ها شده است. اگر‌چه مقامات ایرانی و آمریکایی امیدوار هستند که مذاکرات در نهایت به نتایج مؤثر و مشخصی می‌رسد، اما تمدید «وضعیت اضطراری» از سوی باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در تاریخ ۱۳نوامبر۲۰۱۴ یعنی ۱۱روز قبل از مرحله نهایی مذاکرات و نیل به توافق، را باید نمادی از سیاست تأخیر آمریکا در پایان بخشیدن به تحریم‌های اقتصادی ایران دانست.

۲- نتایج حاصل از دور دهم مذاکرات وین

دور دهم از مذاکرات وین از سه‌شنبه ۱۸نوامبر۲۰۱۴ آغاز شد. پایان دادن به تحریم‌ها را باید محور اصلی سیاست راهبردی ایران در مذاکرات هسته‌ای دانست. طبیعی است که ایالات متحده در چنین فرایندی رویکرد متفاوتی خواهد داشت. واقعیت آن است که طی یک سال گذشته برخی از مراکز اقتصادی و تجاری ایران از تحریم خارج شده اما مجدداً با تحریم ناشی از احکام قضایی دادگاه‌های آمریکایی و اروپایی روبه‌رو شده‌اند.مقامات ایران و آمریکا بر این اعتقادند که روند دیپلماسی هسته‌ای سازنده و همکاری‌جویانه بوده است. ادبیات به‌کارگرفته شده از سوی کارگزاران سیاست خارجی ایران و کشورهای گروه۱+۵ نیز ماهیت تحریک‌کننده، هیجانی، واکنشی و خصمانه نداشته است. اگرچه مذاکرات به نتیجه مطلوب برای ایران و کشورهای گروه۱+۵ نرسید، اما اکثر مقامات ایرانی تلاش داشتند که چنین فرایندی را مثبت منعکس کنند. نگرش یادشده را باید بخشی از سیاست و رویکرد عمومی ایران در فرایند مقابله با تحریم‌ها دانست.

نتایج حاصله بیانگر آن است که چنین مذاکراتی به نتیجه مؤثر و زودهنگام برای پایان دادن به محدودیت‌های اعمال‌شده درباره حقوق هسته‌ای و اقتصادی ایران منجر نمی‌شود. در این فرایند، آمریکایی‌ها تلاش دارند تا مترسک به‌قدرت رسیدن جمهوریخواهان در قالب اکثریت مجلس سنا و نمایندگان را به‌عنوان «عامل محدودکننده» جلوه‌دهند. جان‌کری در آخرین مصاحبه مطبوعاتی خود بر این موضوع تأکید داشت که ایران و آمریکا روند مذاکرات خود را ادامه داده و رویکردهای دوطرف به اطلاع کنگره جمهوریخواه خواهد رسید. از سوی دیگر، جان‌کری تلاش داشت تا نشان دهد مذاکرات هسته‌ای با ایران به نتایج مطلوبی برای آمریکا و امنیت بین‌الملل منجر شده است.

واقعیت‌های راهبردی در دیپلماسی هسته‌ای آمریکا نسبت به ایران بیانگر این موضوع است که ایالات متحده از سازوکارهای متقاعدسازی از طریق اعطای «امتیازات محدود» در ازای دریافت «امتیازات فراگیر» از ایران سازماندهی شده است. در این فرایند، آمریکایی‌ها براساس «موافقتنامه هسته‌ای» موسوم به «طرح اقدام مشترک» تلاش کردند تا «ذخایر راهبردی ایران» را بی‌اثر سازند.


الگوی رفتاری آمریکا در مذاکرات

بدون نظر

الگوی رفتاری آمریکا در مذاکرات

وزیر امورخارجه ایران و آمریکا بیش از سایر مقامات رسمی کشورهای شرکت‌کننده در مذاکرات، تلاش کردند تا زمینه‌های لازم برای نیل به توافق را به‌وجود آورند. اگرچه ایران تلاش زیادی در روند نیل به توافق به انجام رساند، اما انعطاف‌پذیری راهبردی ایران نتوانست زمینه‌های لازم برای ایجاد پاسخ متقابل از سوی تیم دیپلماتیک آمریکا به‌وجود آورد. در چنین شرایطی بود که تلاش‌های انجام‌شده به نتایج راهبردی مؤثری منجر نشد.

اعضای تیم مذاکره‌کننده ایرانی در روزهای قبل از سفر به وین بر این موضوع تأکید داشتند که دستیابی به نتایج موفقیت‌آمیز صرفاً بستگی به الگوی رفتاری ایالات متحده دارد. آنان بر این موضوع تأکید داشتند که نباید آمریکا یا برخی دیگر از کشورهای گروه۱+۵ درصدد باشند تا به اهداف فراگیر نائل شوند. تحقق چنین اهدافی در روند مذاکراتی که معطوف به حذف تحریم‌هاست، نیازمند درک واقعی سیاست قدرت‌های بزرگ است. بازیگرانی که از قدرت راهبردی برخوردارند طبیعی است که در روند مذاکرات دوجانبه و چندجانبه از دیپلماسی اجبار بهره‌می‌گیرند. درباره مذاکرات هسته‌ای نوامبر۲۰۱۴، رویکردهای متنوعی ارائه شده است.

مجموعه‌های نزدیک به دولت بر این اعتقادند که هر نوع مذاکره سازنده می‌تواند نتایج و مطلوبیت‌های مؤثری را برای امنیت منطقه‌ای و ساختار اقتصادی ایران ایجاد کند. آنان بر این اعتقادند که تعامل سازنده به‌مفهوم دستیابی به نتایجی است که حداکثر امتیاز ممکن را فراهم می‌سازد. آنان بر این اعتقادند که رویکرد برد – برد نمی‌تواند نتایج راهبردی مؤثری برای نیل به توافق داشته باشد زیرا برد ماهیت نسبی داشته و در نتیجه هر بازیگری براساس ابزار و قابلیت‌های خود برای نیل به حداکثر نتیجه ممکن است. نشانه‌های چنین رویکردی را می‌توان در سخنان دوشنبه‌شب ریاست محترم جمهور مشاهده نمود. نگرش ارائه‌شده نشانه‌هایی از موفقیت را برای تیم دیپلماسی هسته‌ای ایران منعکس می‌ساخت.

مهم‌ترین مسئله و دغدغه تیم مذاکره‌کننده را می‌توان موضوعات مربوط به چگونگی پایان دادن به تحریم‌های اقتصادی دانست؛ تحریم‌هایی که از سال۲۰۰۸ آغاز شده و به‌گونه تدریجی گسترش‌یافته است. بنابراین مجلس می‌تواند این موضوع را براساس ضرورت‌های راهبردی کشور مورد بررسی قرار دهد. مقامات آمریکایی در فرایند مذاکرات هسته‌ای خود با تیم ایرانی بر این موضوع تأکید داشتند که پایان دادن به تحریم‌ها کار دشواری بوده و نیازمند بهره‌گیری از سازوکارهای سیاستگذاری در قالب کنگره است. جان‌کری، وزیر امورخارجه آمریکا در پایان مذاکرات بر این موضوع تأکید داشت که آمریکا خود را متعهد به سیاست کنگره می‌دانسته و هرگونه هدف راهبردی را با مقامات کنگره در میان خواهد گذاشت.

۱- نگرش ایرانی در مذاکرات وین ۱۰

وین۱۰ را باید نقطه عطف مذاکراتی دانست که از سپتامبر۲۰۱۳ آغاز شده و در چندین مرحله به نتایج مؤثری برای طرفین مذاکره‌کننده منجر شده است. در این فرایند، ایران با درخواست کشورهای جهان غرب، تمامی هگزافلوراید آمونیم خود را اکسید کرده و سپس آن را به سوخت هسته‌ای تبدیل کرده است.

فرایندی که قابلیت راهبردی ایران را کاهش داده و در ازای آن زمینه برای تجدیدنظر تحریم‌ها در فرایند محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی جهان غرب را به‌وجود آورده است. در چنین فرایندی، رئیس‌جمهور و همچنین وزیر امورخارجه ایران تلاش همه‌جانبه‌ای به انجام رساندند تا زمینه کاهش تحریم‌ها را به‌وجود آورند. درحالی‌که کاهش تحریم‌ها در سیاست راهبردی آمریکا ماهیت مرحله‌ای دارد و هیچگاه در فضای هیجانی تنظیم نخواهد شد. وقوف نسبی به راهبرد امنیتی و اقتصادی آمریکا منجر به خوش‌بینی برای کاهش و حذف تحریم‌ها شده است. اگر‌چه مقامات ایرانی و آمریکایی امیدوار هستند که مذاکرات در نهایت به نتایج مؤثر و مشخصی می‌رسد، اما تمدید «وضعیت اضطراری» از سوی باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در تاریخ ۱۳نوامبر۲۰۱۴ یعنی ۱۱روز قبل از مرحله نهایی مذاکرات و نیل به توافق، را باید نمادی از سیاست تأخیر آمریکا در پایان بخشیدن به تحریم‌های اقتصادی ایران دانست.

۲- نتایج حاصل از دور دهم مذاکرات وین

دور دهم از مذاکرات وین از سه‌شنبه ۱۸نوامبر۲۰۱۴ آغاز شد. پایان دادن به تحریم‌ها را باید محور اصلی سیاست راهبردی ایران در مذاکرات هسته‌ای دانست. طبیعی است که ایالات متحده در چنین فرایندی رویکرد متفاوتی خواهد داشت. واقعیت آن است که طی یک سال گذشته برخی از مراکز اقتصادی و تجاری ایران از تحریم خارج شده اما مجدداً با تحریم ناشی از احکام قضایی دادگاه‌های آمریکایی و اروپایی روبه‌رو شده‌اند.مقامات ایران و آمریکا بر این اعتقادند که روند دیپلماسی هسته‌ای سازنده و همکاری‌جویانه بوده است. ادبیات به‌کارگرفته شده از سوی کارگزاران سیاست خارجی ایران و کشورهای گروه۱+۵ نیز ماهیت تحریک‌کننده، هیجانی، واکنشی و خصمانه نداشته است. اگرچه مذاکرات به نتیجه مطلوب برای ایران و کشورهای گروه۱+۵ نرسید، اما اکثر مقامات ایرانی تلاش داشتند که چنین فرایندی را مثبت منعکس کنند. نگرش یادشده را باید بخشی از سیاست و رویکرد عمومی ایران در فرایند مقابله با تحریم‌ها دانست.

نتایج حاصله بیانگر آن است که چنین مذاکراتی به نتیجه مؤثر و زودهنگام برای پایان دادن به محدودیت‌های اعمال‌شده درباره حقوق هسته‌ای و اقتصادی ایران منجر نمی‌شود. در این فرایند، آمریکایی‌ها تلاش دارند تا مترسک به‌قدرت رسیدن جمهوریخواهان در قالب اکثریت مجلس سنا و نمایندگان را به‌عنوان «عامل محدودکننده» جلوه‌دهند. جان‌کری در آخرین مصاحبه مطبوعاتی خود بر این موضوع تأکید داشت که ایران و آمریکا روند مذاکرات خود را ادامه داده و رویکردهای دوطرف به اطلاع کنگره جمهوریخواه خواهد رسید. از سوی دیگر، جان‌کری تلاش داشت تا نشان دهد مذاکرات هسته‌ای با ایران به نتایج مطلوبی برای آمریکا و امنیت بین‌الملل منجر شده است.

واقعیت‌های راهبردی در دیپلماسی هسته‌ای آمریکا نسبت به ایران بیانگر این موضوع است که ایالات متحده از سازوکارهای متقاعدسازی از طریق اعطای «امتیازات محدود» در ازای دریافت «امتیازات فراگیر» از ایران سازماندهی شده است. در این فرایند، آمریکایی‌ها براساس «موافقتنامه هسته‌ای» موسوم به «طرح اقدام مشترک» تلاش کردند تا «ذخایر راهبردی ایران» را بی‌اثر سازند.


تصویر هولوگرامی جنین

بدون نظر

تصویر هولوگرامی جنین

سامانه RealView افزون بر این امکان مشاهده هولوگرافیک اندام‌های داخلی مانند قلب را بدون نیاز به نمایشگر داراست. به گفته مسئولان شرکت فیلیپس و سازنده این سامانه در آینده‌ای نزدیک روش یاد‌شده جایگزین سایر روش‌های اسکن و سونوگرافی خواهد شد.


استاندارد ۲۰فرآورده غذایی ابطال شد

بدون نظر

استاندارد ۲۰فرآورده غذایی ابطال شد

به گفته افشین زمانی، پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری فرآورده‌های شکر بسته‌بندی شده با نام تجارتی آدان، چای سیاه کیسه‌ای با نام تجارتی عطا، زعفران رشته‌ای با نام تجارتی محصولات غذایی ۱۱۰، چای سیاه شکسته خارجی و مخلوط داخلی و خارجی (بدون اسانس) با نام تجارتی عطا نیز ابطال شده است.

مدیرکل استاندارد استان تهران نیز از توقیف مقادیر زیادی از انواع فرآورده‌های گوشتی، نوشیدنی‌ها و لبنیات غیراستاندارد در تهران از ابتدای سال تاکنون خبر داد و اعلام کرد، تا‌کنون ۴۲۴۰کیلوگرم و ۱۲۲۰بسته انواع فرآورده‌های گوشتی غیراستاندارد، کشف و توقیف شده است.

مسلم بیات در تشریح لبنیات غیراستاندارد توقیف شده نیز گفت: کارشناسان و بازرسان استاندارد ۴۷هزار و ۵۰۴واحد انواع لبنیات شامل شیر، پنیر، بستنی، دوغ، خامه، ماست و کره را به‌علت غیراستاندارد بودن توقیف کردند. همچنین بیش از ۱۳هزار عدد انواع نوشیدنی و ۸۴۰۰بطری آبلیموی غیراستاندارد جمع‌آوری شده است.


تهران الگویی برای توسعه معاینه فنی در کشور

بدون نظر

تهران الگویی برای توسعه معاینه فنی در کشور

محمد هادی حیدرزاده مدیرکل محیط‌زیست استان تهران در بازدید از مرکز تحقیقات و آلایندگی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با بیان اینکه در حال حاضر راهبری تمامی مراکز معاینه فنی تهران از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران انجام می‌پذیرد ابراز امیدواری کرد که به‌زودی با همکاری شهرداری تهران و از طریق شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر از ظرفیت مراکز معاینه فنی برای ممیزی جایگاه‌های CNG و معاینه فنی و دقیق خودروهای CNGسوز استفاده شود که در این صورت از بسیاری از حوادث تلخ پیشگیری خواهد شد. وی ادامه داد:

یکی دیگر از مشکلات موجود در کشور بحث موتورهای دیزل است که تنها مرکزی که ظرفیت تست آنها را دارد مرکز تحقیقات و آلایندگی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران است اما به‌نظر می‌رسد تا حدودی کم تحرکی دستگاه‌های دولتی و جدی نگرفتن این مرکز باعث شده که ما امروز با صف خودروهای در حال تست مواجه نباشیم. وی ابراز امیدواری کرد که بتوان این بحث را در کارگروه ملی آلودگی هوا عنوان کرده و به سرانجام رساند.

صدرالدین علیپور مدیرکل محیط‌زیست استان قزوین نیز با اشاره به اینکه شرکت بازرسی در زمینه معاینه فنی منابع ثابت رقیبی ندارد، خاطرنشان کرد: این شرکت به راحتی می‌تواند به‌عنوان یک نهاد کنترل‌کننده در بحث معاینه فنی منابع ثابت کشور نیز ورود کند. وی تأکید کرد: پتانسیل موجود بسیار مناسب است و ما نیز در شناسانده شدن هر چه بیشتر آن و استفاده از این پتانسیل که هم علمی است و هم اجرایی تمام سعی خود را خواهیم کرد.

همچنین حسین محمدی مدیرکل محیط‌زیست استان البرز با اشاره به برنامه جامع کاهش آلودگی کلانشهرها، ابراز داشت: خوشبختانه خیلی از وظایف این برنامه به‌عهده شهرداری‌ها گذاشته شده است مانند بحث کاتالیست، صافی خودرو و بهینه‌سازی‌ مصرف سوخت در دستگاه‌های اداری و از آنجایی که ممکن است شهرداری تخصص لازم را برای مدیریت این وظایف نداشته باشد شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران می‌تواند به شهرداری در این زمینه کمک کند.

در پایان اشکان گلپایگانی مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام آمادگی کرد که به‌عنوان بازوی اجرایی بازرسی ارگا‌ن‌های حاکمیتی و شهرداری‌ها بتواند معاینه فنی را در کشور گسترش دهد.به گفته وی، به‌زودی قانون معاینه فنی اصلاح شده و با ایجاد بانک اطلاعاتی، خودروهای فاقد معاینه فنی به‌صورت مکانیزه شناسایی می‌شوند و قانون در مورد آنها اعمال خواهد شد. وی ادامه داد: با تجربه موفقی که طی سالیان اخیر از راهبری مراکز معاینه فنی تهران کسب کرده‌ایم آمادگی خود را برای راهبری مراکز معاینه فنی کل کشور اعلام می‌داریم.


بیانیه خانواده مایکل براون در فرگوسن

بدون نظر

بیانیه خانواده مایکل براون در فرگوسن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وکلا و نمایندگان مایکل براون جوان رنگین‌پوستی که به دست یک افسر سفیدپوست پلیس کشته شد، امروز بیانیه‌ای صادر کردند و ضمن اعتراض شدید به روند دادرسی، خواستار دخالت دولت فدرال در این پرونده شدند.

بنجامین کرامپ از وکلای خانواده براون ضمن اعتراض به نحوه رسیدگی به این پرونده گفت:‌ «یک دانشجوی سال اول بهتر از دادستان شهر فرگوسن می‌توانست روند دادرسی را مدیریت کند.»

وی افزود: «ما به شدت به این روند دادرسی و عملکرد دادستان اعتراض داریم.»

وکیل خانواده براون همچنین با آرزوی به اجرا درآمدن عدالت در خصوص قتل این جوان رنگین‌پوست در آینده نزدیک، خواستار ورود دولت مرکزی (فدرال) به این پرونده شد.

این وکیل رنگین‌پوست در توصیف روند قتل جوانان سیاه‌پوست به دست افسران پلیس به خصوص در ایالت‌های جنوبی آمریکا گفت: «پاسخ ثابت سیستم قضایی به کشته شدن جوانان به دست افسران پلیس، تبرئه پلیس قاتل است.»

وکیل کرامپ به پیشنهاد خانواده مایکل برای زنده مانده نام وی اشاره کرد و گفت:‌ «پیشنهاد می‌دهیم که قانونی به نام «مایکل براون» تنظیم و تصویب شود و بر اساس آن، همه افسران پلیس بر روی لباس خود، دوربین‌های همراه نصب کنند.»

وی افزود: «تصمیم هیئت ژوری دقیقاً نمایشی از تمایلات کسانی است که این هیئت را مدیریت می‌کنند.»

آقای شارپتون از دیگر وکلای این خانواده نیز ضمن اعتراض شدید به اعلام رأی پرونده مایکل براون در ساعات شبانگاهی، گفت: «از شنیدن این رأی متعجب نشدیم، البته این تصمیم دادگاه خانواده مایکل را ناراحت کرد، ما به سیستم قضایی آمریکا می گوییم که شما قلب ما را شکستید ولی پشتمان را نه.»

براون نوجوان سیاه‌پوستی بود که چند ماه پیش در شهر فرگوسن ایالت میسوری آمریکا به دست یک افسر سفید پوست کشته شد. اعتراضات گسترده به نحوه قتل وی و پس از آن سرکوب پلیس شهر، که به واسطه تجهیزاتی که از وزارت دفاع گرفته به یک ارتش شباهت پیدا کرده بود،‌ مدت‌هاست که این شهر کوچک را در مرکز توجه رسانه‌‌های جهان قرار داده است. حکم دادگاه که قاتل براون را تبرئه کرد، موجب شده تا این شهر بار دیگر شاهد از سرگیری اعتراضات باشد.


فرابورس از بورس پیشی‌گرفت

بدون نظر

فرابورس از بورس پیشی‌گرفت

به گزارش همشهری، آمار‌ها اطلاعات جالبی به ما می‌دهند، برخلاف تصور عمومی میزان بازده سرمایه‌گذاری در فرابورس از ابتدای سال تاکنون مثبت بوده است. این در شرایطی است که تمام بازار‌های سرمایه‌گذاری در ایران در طول ۲ سال گذشته در رکود به‌سرمی‌برند. مردم به‌طور سنتی دارایی‌های خود را در بازار‌های طلا، ارز، مسکن یا سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری می‌کنند، این بازار‌ها از سال۹۱ دچار رکود شدند اگرچه بورس تهران هم از ۱۵دی‌ماه و فرابورس از ۲۶آذر‌ماه۹۲ دچار رکود شدند اما آمار‌ها نشان می‌دهدکه بخش زیادی از نقدینگی موجود در کشور همچنان در بازار سهام جابه‌جا می‌شود.

براساس آمار موجود سرمایه‌گذاران از ابتدای سال تاکنون ۶۴هزارمیلیارد تومان معادل۲۰میلیارد دلار سهام خریده‌اند که ۷۷۲۵میلیارد تومان معادل۲٫۵ میلیارد دلار آن در اوراق مشارکت سرمایه‌گذاری شده است که نسبت به سایر بازار‌های مالی دیگر از ریسک کمتری برخوردار است. پیش‌بینی می‌شود این رقم در صورت انتشار اخبار خوش هسته‌ای از مرز ۱۰۰هزار میلیارد تومان هم تا پایان سال عبور کند.

این به‌معنای این است که با درنظر گرفتن رکود بازار‌های طلا، ارز و مسکن نقدینگی ۶۵۰هزار میلیارد تومانی عموما در بازار پول و سرمایه جابه‌جا شده است.به این ترتیب با درنظر گرفتن سرمایه‌گذاری انجام شده دربورس این پرسش وجود دارد که کدامیک از سرمایه‌گذارانی که در بازار سهام سرمایه‌گذاری کرده‌اند سود بیشتری به‌دست آورده‌اند؟

مقایسه بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران و فرابورس که از ریسک بیشتری نسبت به بورس تهران برخوردار است نشان می‌دهد میزان بازده سرمایه‌گذاری در فرابورس به‌مراتب بیشتر از بورس تهران بوده است. این به‌معنای این است که سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر‌تر سود بیشتری به‌دست آورده‌اند.

  • مقایسه بازده بورس و فرا بورس

محاسبه شاخص فرابورس نشان می‌دهد میزان بازده سرمایه‌گذاری در فرابورس روزگذشته از مرز ۱۰درصد عبور کرد. این در حالی است که محاسبه شاخص بورس تهران از ابتدای سال تاکنون نشان می‌دهد بورس تهران در همین دوره با با زیان ۴درصدی مواجه شده است. علت این موضوع تفاوت در محاسبه مقررات مربوط به دامنه نوسان و حجم مبنا در بورس تهران و فرابورس است که ریسک سرمایه‌گذاری در فرابورس را افزایش داده و منجر شده سطح نسبت قیمت به درآمد (P/e)سهام در فرابورس نیز از بورس تهران بالاتر باشد.

در این مدت از مجموع کل معاملات انجام‌شده ۲۲هزار میلیارد تومان سهام در فرابورس و ۴۲هزار میلیارد تومان سهام در بورس مورد مبادله قرار گرفته است. ضمن اینکه میزان مبادلات انجام شده در فرابورس در ۸ماهه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته ۲۸درصد رشد کرده است. نکته جالب توجه اینکه دراین مدت میزان معاملات انجام شده در بازار ابزار‌های نوین مالی فرابورس ۹۱درصد و در بازار پایه فرابورس ۳۰۰درصد رشد کرده است.


مجله آشنایی با تاریخچه سینمای پس از انقلاب‌ اسلامی‌ ایران

بدون نظر

مجله آشنایی با تاریخچه سینمای پس از انقلاب‌ اسلامی‌ ایران

از این رو پیش درآمد ذیل به بررسی اجمالی سینمای قبل از انقلاب‌اسلامی‌ایران و شکل‌گیری سینمای پس از پیروزی انقلاب در سال‌های اولیه آن می‌پردازد:

اگر سینما بیان واقعیت باشد و اگر قرار باشد این واقعیت به گونه‌ای روی پرده‌ی آبی‌ جان بگیرد که تماشاگر با داستان و کاراکترهای فیلم همذات‌پنداری کند و آن‌چه را که‌ می‌بیند به گونه‌ای به زندگی‌اش پیوند بزند؛آن وقت سهم سینمای ایران در این‌سی و پنج سال و در این رابطه شامل چه سرفصل‌هایی خواهد شد؟

سینمای بی‌ریشه و مبتذل پیش از این‌ بیست و پنج سال به هیچ عنوان،منبع تغذیه‌ای برای‌ سینمای پس از انقلاب اسلامی نبوده است.درواقع‌ از آن سینما ماهیتی راستین متصور نبود تا بتواند به‌ روند سینمای پس از انقلاب ملحق شود.البته در این‌ زمینه جایگاه آن‌هایی که در میان فضای مسموم‌ “فیلمفارسی”آن زمان آثاری را ساختند که مطلقا شباهتی و وابستگی‌ای به آن فضا نداشت،در سینمای پس از انقلاب محفوظ ماند؛ یا دست کم‌ برای تعدادی از آن‌ها-از بازیگر تا کاگردان-این‌ شرایط مهیا شد.

تعداد زیادی نیز پس از انقلاب از کارگردان تا بازیگران و از تهیه‌کننده تا صاحب سرمایه و سرمایه‌گذار به سینمای پس از انقلاب پیوستند، که‌ البته باید دسته‌بندی آن‌ها،فیلم‌هایی که ساختند و مهم‌تر از همه میزان ژانرهای مورد استفاده و استقبال‌ از آن‌ها موشکافی شود.

داریوش مهرجویی

اما با این توضیحات، تأثیرگذاری سینما بر تماشاگر و میزان این”تأثیرپذیری” بر وی عنصری‌ نیست که برای هر فیلم سینمایی و یا یک اکران جدید قابل اندازه‌گیری باشد.

به نظر می‌رسد برای رسیدن به مطلوب فوق به‌ حرکتی گسترده نیاز است.سینمای مصرف‌کننده‌ی‌ ماهواره بعد”همذات‌پنداری” یا مخاطب در حد شعار عمل کرده است، و یا به آن‌چه که در افواه اعلام‌ کرده پای‌بندی نشان نداده است.

فیلم‌هایی با عنوان‌ها یا طرح داستان، داستان‌هایی پرطمطراق که بعد از دیدن آن‌ها درمی‌یافتیم،چیزی برای گفتن نداشتند، و خبر شلوغی و پرداختن به سطح حرفی برای ارایه در آن‌ها موجود نبود و به روایتی این‌گونه فیلم‌ها دست‌ خود را بیش از پیش رو کردند،همگی متعلق به این‌ “سینمای شعارزده” هستند.

“پویایی دوره‌ای”و “درماندگی دوره‌ای” سینمای ایران در چیست؟ فیلم‌نامه‌نویس خوب‌ نداریم؟ کارگردان شناخته شده موجود نیست؟ بازیگران،زودگذر بازار سینما را تسخیر کرده‌اند؟ به قدیمی‌ها بها داده نمی‌شود؟ و یا این‌که مقوله‌ی‌ “واقعیت در سینما” و سهم سینما در بیان این‌ واقعیت‌های اجتماعی کم‌رنگ شده است؟ یا این‌که‌ بیان این واقعیت‌ها به بازگویی شبه واقعیت‌ها تبدیل‌ شده و ارایه‌ی آن‌ها در سطح، باب روز است؟ استفاده‌ از فضای تا حدودی باز حال حاضر در میان آن‌چه که‌ پیش‌تر خط قرمز گفته می‌شد، چقدر در این‌ درماندگی حال حاضر سینما دخیل است؟ میزان این‌ سوء استفاده کردن از سینمای ایران برای بیان‌ عنصرهای موضوعی«خط قرمزی»چقدر است؟ و اصلا این روند متعلق به سینمای در حال حاضر ماست؟یا ده سال پیش نیز چنین برزخی را برای‌ سینمای‌مان به یاد می‌آوریم؟ بیست سال پیش چطور؟

واقعیت‌ها که همیشه هستند و اصلا باید از آن‌ها به عنوان شاخصه‌های” وجدان بیدار” یاد کرد که‌ ممکن است برای یک سینماگر جرقه‌ای بزند و او دغدغه پیدا کند تا فیلمی براساس واقعیت‌های‌ اجتماعی بسازد.اما این واقعیت چیست؟ واقعیت‌های قدیمی و آن‌هایی که جدیدترند کدام‌اند؟و بهره‌برداری سینمایی و تصویری از آن‌ها به کجا انجامیده است؟

این‌ها که در قالب پرسش طرح شد همگی‌ معضلاتی هستند که محتاج موشکافی عملی‌اند، و در این سلسله یادداشت‌ها به دنبال ارایه یا متن بعضی از این‌ ریشه‌ها هستیم. ریشه‌های”درماندگی دوره‌ای” و ریشه‌های”پویایی دوره‌ای”.

درماندگی از آن نظر که چرا یا واقعیت‌ها در سینمای ایران استفاده‌ نشده‌اند و یا بهره‌برداری از آن‌ها مقطعی بوده(مثل‌ مقوله‌ی سینمای جنگ) و یا این‌که از آن‌ها سوء استفاده شده است،که این آخری بیش‌تر به‌ “سینمای بدنه” حال حاضر سرک می‌زند.

اما سینمای ایران پویایی و صد البته”پویایی‌ دوره‌ای”هم داشته است،اما فترت‌ها بیش‌تر است.برای بررسی این “درماندگی‌ها و پویایی‌ها” باید به مخاطب سینما نظر بیندازیم. درواقع چه‌ چیزی تولید شده است و ارزشگذاری مخاطب‌ برای این فیلم‌ها چیست؟


You might also likeclose